Matrox lanserer heftig grafikkbrikke

Matrox lanserer nå en ny brikke, og prøver igjen å fri til hardbarkede spillere. Nyheten heter Parhelia, og har mange spennende muligheter.

Matrox har vært i grafikkortbransjen lenge, og har tradisjonelt vært førstevalget for brukere som er spesielt opptatt av høyest mulig kvalitet på 2D, mens fartsfrelste spillentusiaster har som regel valgt løsninger fra 3dfx, ATI eller NVIDIA.

Med den nye Parhelia-brikken prøver imidlertid Matrox også å tilfredsstille sistnevnte brukergruppe, og har derfor inkludert teknologier som skal gjøre dataspill på en Matrox-utstyrt PC til en langt hyggeligere opplevelse.

I følge pressemeldingen fra Matrox er stikkordene for den nye brikken høyere kvalitet, høyere ytelse og ny funksjonalitet. Etter spesifikasjonene å dømme kan vi foreløpig si at dette ser meget lovende ut.

Mange nyheter

Parhelia er, i følge Matrox, den første 512-bits grafikkprosessoren, som i tillegg har 256-bits minnegrensesnitt. Dette gir en minnebåndbredde på 20 GB i sekundet, som burde holde til de mest krevende oppgavene og høyeste fargedybder og oppløsninger.

Den avanserte T&L-motoren har støtte for Direct X 9-grensesnittet, har optimaliserte vertex shader-funksjoner som øker ytelse og forbedrer kvaliteten på lyssetting og animasjon, og ikke minst avansert tekstur-rendering. Pixel shader-teknologiene er også høyt utviklet, og skal visstnok gi svært høy kvalitet og ytelse.

Matrox lanserer heftig grafikkbrikke

Matrox jobber som vanlig mye med selve kvaliteten på bildet, og Parhelia har flere funksjoner som øker skarpheten både i 2D og 3D. GigaColor-teknologien skal tillate samtidig visning av over en milliard farger, mens 400 MHz RAMDAC sørger for topp kvalitet. Parhelia støtter 2D-antialiasing i maskinvaren, en funksjon som tidligere har vært programvarebasert. Designerne har heller ikke glemt 3D-antialiasing, og brikken støtter hele 16x kantutjevning – men kun i spill som er utviklet for dette.

Brikken har også flere andre nyttige tilleggsfunksjoner, for eksempel Hardware Displacement Mapping, som er en ny metode for å vise kompleks geometri, og som støttes i DirectX 9.

Støtter tre skjermer

Brikken har også en ytterligere forbedret DualHead- og DVD-funksjonalitet, men det som er kanskje mest interessant er Surround Gaming. Parhelia støtter nå nemlig tre skjermer samtidig, og du kan bruke denne muligheten både til arbeidsformål (maksimal oppløsning er 3840x1024x32), og til spill. Flere titler støtter denne unike funksjonen, og blant disse er Flight Simulator 2002, Quake III, Jedi Knight II og Soldier of Fortune II.

Vi har foreløpig ingen informasjon om pris og tilgjengelighet, men vi tipper at kortet vil være å se i butikkene etter sommeren.