Mac – den nye spillmaskinen?

Macintosh har tradisjonelt vært favorittmaskinen til grafiske designere og musikere, men dataspill har så å si vært ignorert på denne plattformen. Dette er i ferd med å forandre seg med den nye G3 Power Macintosh.

Dataspill-entusiaster har hittil vært tvunget til å bruke enten PC eller konsoller. Det fantes få spill på Mac, og de som kom ut, var gjerne veldig forsinket i forhold til PC-versjonene. Mac’en har aldri vært betraktet som et alternativ av spilldesignere, og ingen kjøpte maskinen for å spille spill.

På messen Macworld i San Francisco viste Apple sitt nye barn, G3, som vi har skrevet om tidligere. Nyheten med denne maskinen er at firmaet nå også frir til spillere, og det virker som om de har tatt de riktige avgjørelsene angående samarbeidspartnere.

Bra grafikk

Alle G3-maskiner kommer til å ha den nye 2D/3D ATI-grafikkbrikken, Rage 128, innebygd som standard. Grafikkortet kommer til å ha 16 MB RAM, og sitte på en 66 MHz PCI-buss. Dette oppsettet burde være raskt nok til alle spillene som kommer på markedet på en stund. Koblet sammen med kjappe prosessorer, har G3 mer enn nok rå kraft til spillbruk.

En annen viktig melding er at Apple har bestemt seg for å lisensiere OpenGL-grensesnittet for sine nye maskiner. Dette grensesnittet gjør det mye enklere for programmerere å bruke 3D-effekter i sine spill, og har bred støtte i PC-miljøene. Tidligere har RAVE 3D-grensesnittet vært det eneste tilgjengelige på Mac, og det hadde lite støtte fra spilldesignere. Dette er i ferd med å snu seg.

Introduksjonen av OpenGL har fått flere ledende spillprodusenter på banen, blant annet det velkjente id software, som har spill som Doom og Quake-serien på samvittigheten. Selveste id-guruen, John Carmack, kom på scenen på Macworld og introduserte den første offentlige visningen av Quake III – Arena.

Carmack overrasket publikumet med å annonsere at Quake III vil bli sluppet samtidig på PC og Mac, med en demo for begge plattformene tilgjengelig i mars. Samtidig understreket han sin støtte for OpenGL, og poengterte at det eneste som fram til nå stoppet id software fra utvikling av Mac-spill, var nettopp mangelen på OpenGL-støtte.

Flere spilltitler

Det var flere OpenGL-baserte spill på utstilling på Macworld. Quake II, samt spill baserte på dens 3D-motor, som SiN og Heretic II vil komme på G3 i løpet av kort til. Andre spill som vil komme i Mac-versjon er Battlezone, Rainbow Six, StarCraft, Myth II, Klingon Honor Guard, Age of Empires og flere.

Alt tatt i betraktning, virker det som om Apple greier å kapre en ny gruppe data-brukere, som hittil ikke har brydd seg om deres produkter. Spørsmålet gjenstår om de spiller kortene sine riktig på lang sikt, altså tilbyr støtte for nye teknologier som kommer etterhvert.

Men for øyeblikket henger Apple med i tiden, med bra 3D-støtte, samt riktig programvare. Spillprodusenter har fått øye på utviklingen, og med deres støtte har Mac’en en ny fremtid foran seg.