USB-boks eller lydkort - <br />
hva fungerer best?
USB-boks eller lydkort -
hva fungerer best?Vis mer

Lyd og MIDI på USB?

Roland var først ute både med MIDI-interface for PC, og først med å kombinere MIDI-lyder og Wave-lyd med effekter på samme lydkort – RAP-10. Nå leverer Roland en USB-boks som både er MIDI-interface og håndterer lydopptak med effekter – UA-100.

PCer er, som de fleste brukere erfarer, en kilde til både gleder og ergrelser. De brukerne som virkelig merker dette, er de som har en hobby hvor PCen utgjør en sentral del av det nødvendige utstyret. De som sysler med musikk og lydopptak, og bruker MIDI-instrumenter kombinert med wavefiler på PC, balanserer ofte på teknikkens yttergrense.

Siden mediadata er på vei til å bli integrert i de fleste brukerprogrammer, ønsker spesielt Intel at maskinvaren skal bli lettere å håndtere for ikke-tekniske personer. Derfor har alle nye PCer USB, og etter hvert vil også andre mer avanserte grensesnitt dukke opp. Da skal det bli unødvendig å skru opp PCen for å gi den nye tilkoblingsmuligheter og egenskaper.

Pionerene er de som har piler i ryggen…

Roland har nå kastet seg ut som den første leverandøren av en ekstern USB-boks med tilkoblinger for MIDI-instrumenter, mikrofoner, gitar og mikser/forsterker. Den heter Audio Canvas, eller UA-100, og tanken er at den skal være kjernen i et hjemmestudio hvor programvare på PCen styrer det hele.

Sammen med boksen og driverprogrammene leverer Roland et styringsprogram for effektene, og en virtuell synth, Virtual SoundCanvas VSC-88, som er tenkt for avspilling av MIDI-filer. Denne er ikke beregnet til å spille på, siden det er alt for stor forsinkelse fra anslag til lyd. Roland anbefaler derfor en egen lydmodul eller et keyboard for MIDI- innspilling.

Virker det?

Installasjonen gikk uten problemer på begge PCene vi testet den på. Vi koblet opp boksen til PCen med USB-kabel mens PCen sto på, og det dukket umiddelbart opp en installasjonsrutine som var beskrevet trinn for trinn i manualen. For erfarne ”installatører” var det heller ikke noe problem å gjøre installasjonen uten bruksanvisning.

Neste skritt var å forsøke avspilling av wav-filer med Windows’ Media Player, og dette gikk også helt utmerket. MIDI-avspilling med Virtual SoundCanvas gikk også bra og MIDI-lydene låt helt på linje med bedre lydkort.

Så forsøkte vi å spille av flerkanals lyd (14 lydspor) med det avanserte lyd- og sequencerprogrammet Logic Audio. Da begynte det å bli problemer med å håndtere datastrømmen. Lyden hakket av gårde i rykk og napp, og det var etter hvert svært interessant å høre på. Men det var ikke på noen måte slik det var tenkt å låte. PCen var en Celeron 300A med 128 MB minne og rask disk, og de samme filene spiller uten anstrengelser på Emagic’s Audiowerk8 eller Yamaha DS2416.

Vi forsøkte også på en annen PC, en Celeron 400 denne gangen, med Musicator Audio denne gangen. Her opplevde vi at den klarte å spille av de 7 lydsporene i testfilen, men ikke alltid like overbevisende. Oppstart var påtagelig tregere enn når vi brukte SoundBlaster Live! Hopping mellom forskjellige steder i låten, som vanligvis går lynraskt i Musicator Audio, var påtagelig mye tregere enn vanlig.

Noen ganger kom det også en del tvilsomme lyder fra effektdelen og andre ganger kom det ikke lyd i det hele tatt.

Til observasjon – ikke friskmeldt enda

Vi sjekket litt rundt på nyhetsgrupper og mail-lister for musikere, og fant ut at vi ikke var alene med våre erfaringer. Mange utviklere har nå UA-100 ”til observasjon” og jobber med eventuelle tilpasninger av sin programvare.

Samtidig er det tydelig at Roland må stramme opp driverprogrammene sine og muligens må Microsoft fikse litt på Windows også.

Det er ikke tvil om at Roland kan lage vellydende bokser, effektene er både omfattende, spennende og svært brukbare og den generelle lydkvaliteten er langt over hobbystadiet.

Men vi vil ikke anbefale UA-100 som en fungerende løsning i dag. La Roland og programutviklerne løse driver-problemene først, så skal vi revurdere løsningen.