Kraftig grafikkprosessor fra Number Nine

Nå lanserer Number Nine sin oppfølger til suksessen Ticket To Ride. Den nye prosessoren har fått navnet "Ticket to Ride IV" og vil være tilgjengelig i løpet av andre halvdel av 1998.

Med Ticket To Ride IV satser Number Nine på å nå brukere som virkelig trenger kraftige grafikkort, uten å tømme lommeboka helt. Vi har likevel ikke fått noen prisantydning på hva ferdige grafikkort kan koste ennå, annet enn at de ikke vil prise produktet helt oppe i skyene. Siden både 2D og 3D i tillegg til MPEG-II (for visning av video) og RAMDAC (konvertering av digitale signaler på grafikkortet, til analoge signaler som skjermen kan forstå) er integrert i prosessoren, blir produksjonskostnadene lave.

For de som trenger en enda billigere løsning, er det mulighet for dette. Ved å sette inn billigere minnebrikker på slike kort, kan du kutte kostnadene enda mer. Dette er ganske spesielt, ettersom de fleste kort i dag må ha meget raskt og dyrt minne for å fungere. Men ytelsen vil dessverre også reduseres, så du får som vanlig ikke i pose og sekk.

Ticket To Ride IV har en RAMDAC som skal klare en hastighet på 250 MHz. Det betyr at kortet kan gi en oppløsning på 1920 x 1200 piksler i 65 000 farger og en oppfriskningshastighet på 83 Hz, eller 1600 x 1200 piksler i 16,7 millioner farger og en oppfriskning på 93 Hz. Dette er med bare 8 MB minne, men kortet takler hele 32 MB maksimalt

Tredobling av ytelsen

Det godt kjente og premierte kortet fra Number Nine, Revolution 3D, er basert på Ticket To Ride, forgjengeren til Ticket To Ride IV. Med oppfølgeren mener Number Nine at de har klart å tredoble ytelsen fra Revolution 3D. Hvis dette stemmer, er det meget imponerende.

Med den nye prosessoren vil man kunne arbeide med meget store mengder med grafikk. Number Nine profilerer prosessoren blant annet mot designere som trenger høy 3D-ytelse, og brukere som trenger å ha store arbeidsflater på kraftige skjermer. Men de vil også få frem nytteverdien for hjemmemarkedet. Blant annet med at det skal være mulig å kjøre fullskjermsvisning av MPEG-II video, og de skryter av en meget høy ytelse og oppløsning på 3D-spill.

Støtte for DirectX 6

Ticket To Ride IV har fått full støtte for både DirectX 5 og 6, Microsofts programmeringsgrensesnitt for multimedia. Sammen med muligheten for å bruke 32 MB minne på kortet, kan det bli spennende å se ytelsen i spill her. Det er også lagt inn full støtte for AGP 2x.

Ticket To Ride IV er en av de få prosessorene på markedet som har mulighet for å benytte seg av "Programmable Latency Memory Controller", PLMC. Dette er en egenskap som kan gjøre overføringen av data til minnet 25% raskere ved bruk av standard SGRAM (spesial versjon av SDRAM for grafikk).

På konvensjonelle prosessorer er det satt opp en bestemt tid prosessoren trenger for å gjøre minnet klart til å ta i mot data. Ved å bruke PLMC er det mulig å redusere denne tiden, og dermed øke ytelsen.

Mer informasjon fås hos Newtech (22 64 83 30).