Konsoller over alt

LOS ANGELES (DinSide Data): Vi er ikke overrasket. E3 er i år mer dominert av konsollkrigen enn noensinne, og konkurransen er vanvittig skarp. Både X-Box og GameCube imponerer, mens Sony desperat forsøker å holde tritt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mange ord er sagt og skrevet om fremtiden til spillindustrien, og konsoller blir ofte nevnt som den største trusselen mot de tradisjonelle PC-spillene. Selv om PCen har mange fordeler, og vil bestå som en betydningsfull plattform i lang tid fremover, har konsollene aldri vært så avanserte som nå.

Etter at den originale PlayStation-maskinen gjorde konsollspilling til allemannseie, har konkurrentene prøvd å velte Sony fra tronen. Først nå klarer de det - kanskje …

X er her

Endelig. Microsoft har vist X-Box offentlig. Dette har vi ventet på lenge, og alt tyder på at det var verdt det. En betydelig del av E3 er dominert av spill til X-Box, ikke bare på standen til Microsoft, men også hos en lang rekke andre utviklere. Ikke overraskende er det en håndfull titler Microsoft vil spesielt gjerne at vi skal se. Blant disse er selvsagt Halo og Oddworld: Munch’s Oddysee. Men det er ikke alt.

Tony Hawk 2X er et godt eksempel på den overlegne teknologien til X-Box. Vis mer

Skateboard-fansen får sin utgave av den kjempepopulære Tony Hawk-serien, nå kjent som Tony Hawk Pro Skater 2X. For elskere av slåsse-spill er Dead or Alive 3 navnet å se opp for. Utvikleren Tecmo har tegnet en eksklusiv avtale med Microsoft, og vil bringe Dead or Alive-serien til deres konsoll. Actionentusiastene vil få sitt eget Unreal-spill, som heter Unreal Championship. Dette er et helt nytt kapittel i serien, med en ny grafikkmotor, helt nye verdener og spillemoduser. Dette er faktisk et av de spillene undertegnede gleder seg mest til.

Hvordan er det så å holde i X-Box-kontrollen? Vi er virkelig imponert over den grafiske kvaliteten til maskinen. Sammenlignet med PlayStation 2 er forskjellen enorm – flotte, høyoppløselige bilder med fantastiske spesialeffekter er stikkordet, alt takket være grafikkteknologien til NVIDIA. Rent teknisk er det lite som kan måle seg med X-Box akkurat nå. Men kvaliteten på spill er ikke undervurdert, og det vi rakk å se av X-Box-spill i løpet av messens første dag er svært lovende.

X-Box lanseres i USA 8. november 2001, og vil koste 299 dollar – ca 2.700 kroner. Vi regner likevel med at den norske prisen vil bli noe høyere. Vi venter å se maskinen her i løpet av våren 2002. Microsoft vil gjerne unngå leveranseproblemene som plaget Sony ved lanseringen av PlayStation 2, og sørger for at mellom 600 og 800.000 maskiner vil være ferdigprodusert til november.

Les videre om GameCube og nye PlayStation 2-spill!