Kan jeg kreve erstatning for sen PC-leveranse?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Spørsmål:

Hei,

Firmaet mitt har tegnet kontrakt om leveranse av hjemme-PCer fra en lokal PC-leverandør. Vi tegnet kontrakten i april, med leveransetidspunkt først uke i juni. Nå er de forsinket, og PCene er lovet levert i tredje uke i juli.

Spørsmålet er om vi kan heve kjøpet/kreve erstatning fra leverandøren? Alle vet jo at halvannen måned senere leveranse betyr billigere utstyr eller bedre konfigurasjon.

mvh
Bitter PC-kjøper

Datadoktoren svarer

Hei.
 
Så irriterende det enn kan være: Forsinkelse i seg selv er sjelden grunn nok til å heve kjøpet.
 
For at dette skal bli tilfellet må forsinkelsen være så graverende at den representerer et vesentlig kontraktsbrudd. Etter min oppfatning er det neppe tilfellet her.
 
Forsinkelsen gir deg imidlertid også andre beføyelser: Det mest nærliggende her er å kreve erstatning/prisavslag - eventuelt få bedre spesifikasjoner på PCene.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!