IP-telefoni med vanlig apparat

Lyd og video over Internett er noe vi tar som en selvfølge, og det neste er at vi kobler telefonen på nettet - IP-telefoni. Vi har testet en USB-løsning som lar deg bruke et vanlig apparat til dette.

Publisert
Sist oppdatert

IP-telefoni kommer nå, leser og hører vi over alt, og det dukker opp flere som tilbyr forskjellige løsninger som konkurrerer på pris med de store, etablerte teleaktørene. Tilleggstjenester bakes inn, og det hele presenteres som noe nytt og revolusjonerende.

I virkeligheten har de aller fleste av oss brukt IP-telefoni i mange sammenhenger allerede, uten å vite om det. Og det i lang tid.

Spesielt i internasjonal trafikk har denne teknikken blitt brukt for å øke utnyttelsen av linjene, og også i langdistansetrafikk i nasjonale nett.

Telenor er i full gang med å legge om hele nettet til IP-telefoni "bak vår rygg". Utskifting av utstyr på sentralene begynte allerede i april fjor, og pågår kontinuerlig. Fordelen er at man kan bruke samme teknikk i hele linjenettet, og dermed spare kostnader både i vedlikehold og investeringer.

Forskjellen på teknikken i det gamle og det nye IP-nettet, er at man går over til et pakkesvitsjet i stedet et linjesvitsjet nett. Dette betyr i prinsippet at man ikke lenger kobler opp en egen linje til de som skal kommunisere, men at man bryter opp trafikken i mindre pakker som sendes sammen med andre pakker, og settes sammen igjen hos mottakeren, eller i sentralen nær denne.

Siden man ikke vet nøyaktig når pakkene kommer fram, må man legge inn en liten forsinkelse - et buffer - slik at det er tid til å sette sammen pakkene til en jevn datastrøm som kan konverteres til lyd. Når denne forsinkelsen blir for stor blir det ubehagelig å snakke i telefonen. Da får begge ekko av seg selv og hverandre, og man har lett for å snakke i munnen på hverandre.

IP-telefoni med vanlig apparat


Derfor bruker de store teleleverandørene IP i interne nett med en båndbredde som er dimensjonert i forhold til belastningene, slik at de negative effektene holdes på et minimum. Kvaliteten på tjenestene må ikke være merkbart dårligere enn de tidligere løsningene.

Bedriftsløsninger for IP-telefoni foregår også i nettverk som er dimensionert i forhold til trafikken og tjenestene som tilbys i forbindelse med dette.

IP-telefoni er altså verken spesielt nytt eller eksotisk, teknisk sett. Hva er det da som er så nytt og spennende med dette?

Det som er på gang er at IP-telefoni er i ferd med å bli tilgjengelig på det "folkelige" IP-nettet, altså det frie Internett i form av generell bredbåndstilgang. Flere aktører er i ferd med å bygge ut tjenester, som skal ta opp konkurransen med de tradisjoelle teleoperatørene. Det som er lokkematen er ikke en bedre tjeneste, men lavere pris.

Det ironiske er at trafikken kjører på en infrastruktur som eies av konkurrenten...

Men hvor bra er tjenesten i dag? Kan den sammenlignes med vanlig telefoni? Hva med det tekniske utstyret, telefonapparat og tilkobling til bredbåndsforbindelsen?

Vi kommer til å teste disse løsningene etter hvert som de blir tilgjengelig, første til test er TeleVoip som DinSide Økonomi har skrevet om i denne artikkelen. Der finner du naturlig nok også priser på tjenestene sammenlignet med konkurrentenes.

TeleVoip tilbyr nå også en USB-enhet som kobles mellom ordinært telefonapparat og PCen som vi nå har testet.

Til testen av USB-adapteret

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer