Internett-flauser

Det er ikke alltid greit å forholde seg til ny teknologi...

Disse episodene er stort sett hentet fra samtaler mellom brukerstøtte-personell – datakyndige som svarer på nødhjelpstelefoner – og de i andre enden av telefonledningen som ikke er fullt så stødige på tastaturet, skriver innsender Kjell Andre Systad.

Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser
Internett-flauser

Kunde: Jeg skulle gjerne kjøpt Internett. Hvor mye koster det?

Kunde: Nå har jeg akkurat lastet ned Internett. Hvordan bruker jeg det?
Brukerstøtte: OK, for å åpne en Internett-konto, er det lettest hvis du bruker et kredittkort.
Kunde: Okei, vent litt!
(lyd av roting og fomling i bakgrunnen)
Kunde: Har du fått det nå?
Brukerstøtte: Vel, nei, du har ikke gitt det til meg ennå.
Kunde: Visst har jeg det! Jeg stakk det inn i sprekken foran på datamaskinen ...

Kunde: Jeg skulle hatt tak i Internett, men det må være den seneste versjonen!

Kunde: Hei, har jeg kommet til Internett?

Kunde: Hei, er det dere som eier Internett?

Kunde: Hei, kan du si meg hvordan man spiller Internett?

Kunde: Jeg får ikke til å sende e-post. Er internettet fullt?

Brukerstøtte: Kan jeg hjelpe deg?
Kunde: Ja, jeg holder på å skrive min første e-post.
Brukerstøtte: OK, hva er problemet?
Kunde: Jeg har funnet a-en. Men hvordan får jeg sirkelen rundt?

Kunde: Kan du kopiere Internett over på denne disketten for meg?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunde: Jeg kjøpte Internett hin dagen, og det virker ikke.
Brukerstøtte: Ålreit, kan du forklare hva som skjer?
Kunde: Jeg ringte nummeret dere gav meg, og det skjer ingenting!
Brukerstøtte: Hva mener du?
Kunde: Alt som skjer når jeg ringer nummeret, er noe fæl skriking i øret!
Brukerstøtte: Eh, du har en datamaskin, ikke sant?
Kunde: Datamaskin? Jeg betaler dere tjue dollar i måneden, og nå må jeg plutselig ha en datamaskin også?

Kunden (dette er i USA): Min yngste sønn surfet på nettet i går kveld, og til mitt store sjokk var han innom et nettsted i England.
Brukerstøtte: OK, hva er problemet?
Kunde: Nå er guttungen i trøbbel! Han var der i en halv time! Hvor mye koster det?
Brukerstøtte: Det er ikke sånn det fungerer. Du kan surfe hvor du vil i verden uten å betale fjerntakst.
Kunde: Nei, det er ikke mulig. England er jo langt borte, Internett-leverandøren ville jo tape millioner hvis det var på den måten!
- Etter omfattende forsøk på å forklare kunden at dette ikke er tilfelle, ringer kunden til Internett-leverandøren sin. Noen timer senere ringer hun tilbake:
Kunde: Internett-leverandøren min sa at du hadde helt rett! De tar ikke ekstra betalt for langdistanse-surfing. Nå lurer jeg bare på om de tar ekstra betalt for langdistanse epost?
Brukerstøtte: Tro meg, det gjør de ikke.
Kunde: Vidunderlig, da kan vi spare masse penger! Min eldste sønn jobber i Sverige. Han sender oss epost, men jeg har vært redd for å svare på dem siden jeg ikke visste hvor mye det kostet. Så jeg har bestandig ringt ham opp igjen på telefon...

Kunde: Jeg har problemer med å få den nye PCen min til å virke!
Brukerstøtte: OK, hva er problemet?
Kunde: Jeg har tråkket og tråkket på fotpedalen og ingenting skjer!
Brukerstøtte: Fotpedal?
Kunde: Ja, den lille hvite fotpedalen med ledning og bryter på!

Vi hører også gjerne fra deg hvis du har noen data-relaterte morsomheter på lur. Send oss bilder, tegninger, optiske lurerier, vitser, egne historier og lyd- eller filmklipp.

Fredagshumor