DATAMASKINER: Nyere TV-er med smartfunksjonalitet, må betraktes som datamaskiner og håndteres deretter når du kvitter deg med dem. Foto: Bjørn Eirik Loftås
DATAMASKINER: Nyere TV-er med smartfunksjonalitet, må betraktes som datamaskiner og håndteres deretter når du kvitter deg med dem. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Nullstille TV-en for salg

Ikke glem dette før du kvitter deg med TV-en

TV-en din er like viktig å renske som datamaskinen før du kvitter deg med den.

Du tenker kanskje ikke over det, men en moderne TV er egentlig en datamaskin. Du kan installere apper på den, surfe på nettet og spille spill - ting som var utenkelig for bare få år siden.

Du er innlogget

Men det er mer. TV-en har rett og slett blitt personlig, og i det ligger det langt mer enn at du selv kan bestemme hvilke apper som skal installeres. Mange av tjenestene krever nemlig at du logger deg inn, for eksempel Netflix, Spotify, TV2 Sumo, HBO Nordic og en rekke andre.

Har du en TV fra Sony, TCL eller Philips, har du sannsynligvis logget deg inn på Google-kontoen din, med tilhørende passordregister til de tjenestene du bruker på mobilen og i nettleseren Chrome på datamaskinen din.

LG, Panasonic og Samsung har sine egne smart-TV-løsninger, men prinsippet med innlogging i apper og tjenester er de samme - uansett hvilken TV du har gått til innkjøp av.

Bytt passord ved tyveri

Og felles for alle er at du er innlogget til du selv logger av. Det betyr følgende: Opplever du innbrudd i boligen og TV-en forsvinner, bør du sporenstreks bytte passord til de tjenestene du brukte på TV-en.

Dette gjør du enklest ved å logge på de forskjellige tjenestene i en nettleser på mobilen eller PC-en.

Alternativt kan du oppleve at uinnvidde bruker kontoene dine og i ytterste konsekvens kjøper apper, endrer og sletter brukerprofiler og passord.

Nullstill alltid ved salg

Et annet, mer sannsynlig scenario, er at du på et tidspunkt får lyst til å bytte ut TV-en din, kanskje med en større og slankere. Hvis den gamle fortsatt fungerer greit, kan det ofte være noen kroner å hente hvis du legger den ut for salg.

Istedenfor å logge deg ut av hver enkelt app, vil en raskere og bedre løsning være å nullstille TV-en til fabrikkinnstillingene. Det vil også være det beste utgangspunktet for den nye eieren. Da blir hun ledet gjennom installasjonsprosessen første gang TV-en skrus på, akkurat som da TV-en var ny.

Slik gjør du det

Framgangsmåten for å nullstille TV-en til fabrikkinnstilling, finner du i brukermanualen som du fikk med da du kjøpte TV-en. Hvis du ikke finner den, kan du ofte laste den ned fra produsentens hjemmeside på internett. Sjekk lenkesamlingen vår nederst!

Her følger noen av de vanligste fremgangsmåtene på mange nyere modeller, som du kan forsøke uten brukermanual:

Samsung: Fra menyen velger du:
Innstillinger -> Kundesupport -> Egendiagnose -> Tilbakestill

LG: Fra menyen velger du:
Innstillinger -> ALT. -> Fabr. tilbakest.

Philips: Fra menyen velger du:
Innstillinger -> Generelle innstillinger -> Fabrikkinnstillinger

Sony og andre TV-er med Android TV:
Bla deg ned til Innstillinger (tannhjulet) -> Alle innstillinger > Android-innstillinger > Enhet> Lagring og tilbakestill -> Tilbakestill til fabrikkinnstillinger - slett alt

ALT PÅ NYTT: Etter at du har nullstilt TV-en din, forsvinner alt av personlig innhold og passord. Her fra Android TV, som benyttes blant annet av Sony og TCL. Foto: Google
ALT PÅ NYTT: Etter at du har nullstilt TV-en din, forsvinner alt av personlig innhold og passord. Her fra Android TV, som benyttes blant annet av Sony og TCL. Foto: Google Vis mer

Her finner du brukermanualer til TV-en din

Hvis du har mistet brukermanualen, finnes den med stor sannsynlighet i PDF-format på nettet. Har du en TV fra en av de fem største TV-produsentene på det norske markedet, søker du opp din brukermanual fra følgende sider:

Samsung: http://www.samsung.com/no/support/
LG: http://www.lg.com/no/support/manuals
Sony: https://www.sony.no/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs
Philips: https://www.philips.no/content/B2C/no_NO/support-home/tv.html
Panasonic: https://www.panasonic.com/no/support.html

Deler av artikkelen har vært publisert tidligere. Sist oppdatert 25.7.2018