LG på CES 2019

I år kan du handle en rullbar TV

LG først ut med unikt konsept. Og det vil koste skjorta pluss litt til.

RULL DEN UT: LGs rullbare TV er snart klar for markedet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu.
RULL DEN UT: LGs rullbare TV er snart klar for markedet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu. Vis mer

LAS VEGAS: Teknologimessen CES i Las Vegas er stedet for å vise frem fremtidsprodukter. Et av dem er 4K-TV som kan rulles sammen når den ikke er I bruk. TV-produsenten har vist frem teknologien tidligere, men nå er den første modellen snart klar for markedet.

Under pressekonferansen i dag annonserte LG at OLED-TV-en LG Signature OLED65R9 blir tilgjengelig for salg i løpet av 2019. R-en i modellnavnet står for «rollable» og 65 selvsagt for skjermstørrelsen..

Det løvtynne OLED-panelet er fleksibel slik at den kan rulles sammen I basen uten at det blir ødelagt (dog er det usikkert hvor ofte man kan gjøre det uten før det tærer på panelet, men på messegulvet går utstillingsmodellene jevnt og trutt opp og ned). På den måten slipper man at en diger, svart overflate stjeler mye oppmerksomheten i stuen når TV-en er avslått. Bare trykk på knappen for å rulle skjermen inn og ut av synet. Det tar kun ti sekunder.

LG har øvrig gjort noen forandringer fra modellen de viste frem under CES I fjor. Blant annet ved at basen nå har en innebygget Dolby Atmos-høyttaler (4.2-system) på 100 watt. Sprekt!

Den unike TV-en har tre ulike visningsmoduser, Full View, Zero View og Line View. De to førstnevnte er nok selvforklarende, men ved Line View er kun den øverste delen av TV-en synlig. I denne modusen får man tilgang til ting som værmelding, musikkavspilling og liknende.

TV-en har også støtte for ting som Google Assistant, Amazon Alexa og HDMI 2.1, mens Apple AirPlay 2 kommer.

Ikke overraskende er prisen like heftig som det rullbare konseptet. I USA ligger prisen på 8.000 dollar, så vi tipper det blir nærmere 80.000 kroner når den eventuelt blir tilgjengelig I Norge. Planlagt lansering I USA er rundt mars.

Ølbrygger og kunstig intelligens

LG har som de andre industrigigantene også mange andre spennende produkter med seg til årets CES. Blant dem finner vi LG HomeBrew som vi skrev litt om i sniktitten på messen.

LG HomeBrew skal gjøre det lekende lett å brygge øl hjemme. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
LG HomeBrew skal gjøre det lekende lett å brygge øl hjemme. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Brygg kapseløl i fem ulike smaker. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Brygg kapseløl i fem ulike smaker. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Enkelt forklart er dette en ølmaskin som skal gjøre det like enkelt å brygge øl hjemme som det er å bruke en kapselkaffemaskin. Man mater rett og slett HomeBrew med en kapsel som gjær, hoppolje og smak, og så brygger HomeBrew ølet for deg. Per nå kan man brygge IPA, Pale Ale, hveteøl, stout eller en vanlig pils.

LGs roboter står til tjeneste. Foto: Martin Kynningsrud Størbu.
LGs roboter står til tjeneste. Foto: Martin Kynningsrud Størbu. Vis mer

En annen ting på LGs utstillingsbod som fanget vår interesse, var roboten CLOi, som kommer i ulike varianter. Den ene kjører kofferten din til riktig gate på flyplassen, en annen (SuitBot) kan hjelpe deg med tunge løft mens en annen, nemlig GuideBot, står behjelpelig med andre oppgaver.

LG bruker faktisk mye av CES 2019 på å snakke om kunstig intelligens og hvordan det kan hjelpe menneskene med hverdagslige oppdager, som for eksempel CLOi-robotene, men de har også kjøleskap som kan fortelle deg når du er i ferd med å gå tom for melk. Mulighetene er mange, og i år får vi se kanskje bare en brøkdel av dem.