Hvordan bedre opp-hastigheten?

Spørsmål:

Hei,
Jeg har telenor internett adsl (740/128). Problemet mitt er at jeg har endel utgående trafiikk og det virker som hele nettet lagger noe EKSTREMT når jeg begynner å makse min utgående trafikk. Dvs, jeg kan ha 12-15K upstream..og jeg får da skjelden noe særlig mer enn 5-10K med inngående trafikk. Så, jeg får jo da i praksis ikke hva jeg betaler for.

Har du noen forslag til hva som kan hjelpe dette?

Fredrik

Svar:

Hei Fredrik

En TCP-strøm er avhengig av pakker med bekreftelse på at dataene er mottatt. Disse pakkene sendes naturlig nok motsatt vei av TCP-strømmen. Hvis de forsinkes vil hastigheten din gå ned fordi motsatt side må vente på bekreftelsen før de sender mer data.

Disse bekreftelsene tar mindre plass enn dataene. Så vanligvis er det ikke noe problem med asymmetriske linjer. Problemet oppstår når disse bekreftelsene konkurrerer med data som går ut av maskinenen din (f.eks. hvis du kjører fildelingsprogrammer eller at det er noen andre som
bruker linja samtidig med deg).

Når det gjelder hva man betaler for i forhold til hva man får: Det er ikke teknisk mulig for Nextra å regulere trafikken ut fra kundenes maskiner. Og jeg antar de færreste kunder ville likt at vi gjorde det om vi kunne. Å klare å utnytte en assymmetrisk linje fullt ut krever at man nøye avstemmer trafikken slik at disse bekreftelsespakkene ikke forsinkes. Dette må gjøres fra den enden som sender pakker i den tregeste retningen, altså fra kunden.

Har du noen forslag til hva som kan hjelpe dette?

Dette kan i teorien gjøres ved å prioritere bekreftelser foran annen trafikk, men jeg har ikke prøvd dette i praksis. Det er sannsynligvis mulig ved hjelp av avanserte verktøy som netfilter (i Linux 2.4) e.l., men neppe noe som er lett å få til på en standard Windows-PC.

Merk at dette problemet ikke er noe spesielt for vår ADSL-løsning, men er et problem som gjelder alle asymmetriske forbindeler, inkludert kabelmodem. Jeg skulle gjerne sett at det ble informert litt bedre om det på forhånd slik at folk ikke føler at de ikke får det de betaler for, men markedsføringsfolk blir gjerne litt vandrende i blikket hvis man prøver å få dem til å videreformidle slike tekniske detaljer ;-)

Vennlig hilsen
Espen

Andre besvarte spørsmål