Hva med iMac i Norge?

I USA er lanseringen av Apples nye iMac så langt en suksess. De første leveransene ble revet bort, nye salgsrekorder er satt, og fabrikkene jobber døgnet rundt for å tilfredsstille behovet. Vil denne suksessen også nå våre breddegrader? Har Apple apparatet som trengs for å nå utover markedene der de allerede har fotfeste?

Hvis du skal kjøpe PC, finnes det mange forskjellige salgskanaler. Det er forhandlere som selger administrative løsninger, løsninger for teknisk bruk og en mengde mindre firmaer som leverer skreddersøm for spesialister eller entusiaster. I tillegg kan du kjøpe en PC som et rent konsumentprodukt hos elektroforhandleren.

Apple selges nesten utelukkende hos faghandlere, som arbeidsstasjon for spesielle oppgaver innen mediaproduksjon. Bildet kompletteres av noen få forhandlere som selger til skoler og universiteter.

Hvor kan du kjøpe iMac?

Det finnes ikke så mange forretninger som selger Mac som hjemmemaskin i Norge. Går du til Elkjøp eller Lefdal, er det ikke mange Mac-maskiner å se.

I USA bruker Apple 100 millioner dollar til kampanjer for sin nye kjæledegge. Ingen potensielle kunder skal unngå å vite at den finnes. Det er opprettet egne Mac-avdelinger hos de store datavarehusene, og mange firmaer satser stort på iMac med katalogsalg over internett eller telefon.

I Japan etableres det nå et nytt forhandlerapparat, på siden av det etablerte, som skal sørge for at iMac får innpass hos nye brukergrupper som ennå ikke har anskaffet seg datamaskin. Handlemønsteret i Japan er ganske forskjellig fra andre deler av verden, og iMac lanseres blant annet i store kjeder som selger musikkinstrumenter.

I Norge er det foreløpig ingen store tegn til aktiviteter, men her er lanseringsdatoen fremdeles et stykke unna - først 26. september skal den være tilgjengelig her, og Apple jobber foreløpig i det stille.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny markedsprofil?

Det skal bli spennende å se hvordan Apple Norge klarer å profilere de unike egenskapene for denne maskinen. Maskinen, som de fleste andre Mac'er, er vesentlig enklere å ha med å gjøre enn en PC. Men å bruke dette elementet i markedsføringen kan slå begge veier: Hvis familie, kollegaer eller naboer har Windows-PC og klarer å leve med dette, skal ingen komme her og komme her og mene at du ikke er like smart og derfor må ha en iMac!

Hva er den store fordelen?

At iMac er mye kraftigere enn en Pentium II på 400 MHz er brukt i markedsføringen, men dette er dessverre bare teknisk tullball. I praksis vil ytelsen variere sterkt med de programmene som kjøres, og de vil uansett være mer enn tilstrekkelig for bruksområdene iMac er beregnet på.

Den klare fordelen med iMac er at den fremstår som langt mindre teknisk enn PCer. Dette er en fordel når brukeren ikke er interessert i det tekniske, men vil bruke maskinen til praktiske oppgaver og underholdning. Problemer med tilleggskort og konfigurering av systemet eksisterer ikke, siden iMac i praksis er en lukket løsning for en teknisk uinteressert bruker.

Det er fremdeles en mengde mennesker som ikke har datamaskin hjemme. De har vurdert det lenge, men nøler fordi de ikke er fortrolig med all teknologien som de fleste forbinder med en PC. Tiden er dermed helt riktig for en maskin som iMac.

Prisen i Norge er rimelig lav, Epleskrotten i Bergen annonserer allerede iMac for 13.590.- inkludert moms. Når den i tillegg har et utseende som skiller den fordelaktig ut fra alle de grå boksene med mange rare kontakter på, kan dette være med på å bryte ned motstanden mot "data-syndromet" som mange er engstelige for.

Etter at Apple nå i første omgang har solgt iMac til de etablerte brukergruppene, som vil ha en ny eller kanskje en ekstra maskin, kommer kampen om det egentlige markedet maskinen er laget for - de nye brukerne.

Det er her den virkelige kampen om Apples fremtid foregår.