Twitterfan og blogger, Halvor Harsem, har over 2000 følgere og er en ivrig bruker av minibloggtjenesten. Foto: Mina Knudsen
Twitterfan og blogger, Halvor Harsem, har over 2000 følgere og er en ivrig bruker av minibloggtjenesten. Foto: Mina Knudsen Vis mer

Hva er det med Twitter, egentlig?

Over 100.000 nordmenn bruker mikrobloggtjenesten Twitter. Likevel er det mange som ikke bruker den aktivt – fordi de rett og slett ikke forstår hvordan. Av: Mina Knudsen

Publisert
Sist oppdatert

De siste årene har internettet flommet over på både PC-er, smarttelefoner og lesebrett. I denne digitale verden har det også kommet ulike plattformer innen sosiale medier, som Twitter, Facebook, Flickr og YouTube. Men hva må egentlig til for at vi skal henge med?

- Twitter er ikke for alle, det er et relativt lite nettverk i Norge - men et kraftig nettverk. Jeg pleier å beskrive Twitter som et sted beslutningstakere og meningsytrere sitter. Her er det lav terskel for å starte samtaler med folk du normalt ikke ville hatt tilgang til, man finner lettere relevant informasjon og folk engasjerer seg lettere enn på f eks Facebook, sier Thomas Moen, gründer og foredragsholder innen sosiale medier.

Les også: Sannheten om Twitter

Avfallsbøtte

Tre nyttige tips fra gründer Thomas Moen:

- Lytt først, så prat. - Bruk tid på å finne interessante mennesker som prater om ting som engasjerer deg.

- Bruk aktivt søkeverktøyet for å finne emner og samtaler du kan engasjere deg i - og ikke vær redd for å delta.


Twitterfan og blogger, Halvor Harsem, forteller at folk bør være på Twitter fordi det er der man får informasjon om hva som skjer i samfunnet og verden. Selv bruker han ikke Twitter som en informasjonskanal, men for å gi informasjon til andre.

- Jeg har alltid begrenset meg i hverdagen, for jeg har så mye på hjernen. Noe som er jævlig irriterende, men så fant jeg Twitter, jeg kaller det avfallsbøtta mi. Restaurering av hjerneavfallet mitt. Nå slipper jeg å mase på folk, jeg kan bare skrive alt jeg føler og tenker på 140 tegn, sier han.

Tips for å få en god Twitter-konto:

  • Bruk tid på å lage en god profil. Legg inn bilde av deg selv, ha et lett og gjenkjennelig navn og skriv hvem du er. De 140 tegnene om deg selv bør være interessant for andre twittrere.
  • Bruk tid på å gå inn på andres profiler. Finn spennende mennesker, sjekk hvem de følger, og ikke vær redd for å følg personer. Finner du twittrere som har noe å komme med, får du en kul Twitter-konto.
  • Les hele tiden. En tweet er oppe i noen sekunder før den forsvinner, så les ofte. Ta lærdom og hent inspirasjon fra andre.
  • Skriv med verdi. Folk må forstå hva du skriver, og det bør være en form for underholdningsverdi og kvalitet.
  • Vær aktiv. Ikke bare twittre i ny og ne. Man bør twittre oftere enn en gang i uken.
  • Hold deg oppdatert.
  • Still spørsmål og skap debatt. Brukere av Twitter liker å engasjere seg.
  • Bruk søketjenestene. Twitter er ikke bare en miniblogg, men en fin måte å gjøre research på. Vil du vite mer om et tema som for eksempel bilmotor, søk etter andre personer som skriver om det, og følg dem.

  • Twitter vs. Facebook

    DinSide sendte en tweet til Bjørn Eidsvåg for å høre hva han mente folk burde vite om Twitter. Og svaret var klart.

      eidsvag Bjørn Eidsvåg
      @minaknudsen de må skjønne forskjellen på Facebook og Twitter.

    Men hva er den store forskjellen mellom disse to sosiale mediene?
    Thomas Moen forteller at forskjellen er måten vi deler på, og til hvem. Han mener Facebook er for venner og nære, mens Twitter er for mennesker du ser opp til og kanskje ikke kjenner enda.

    - Det handler ikke lengre om å nå ut til flest mulig mennesker, men til de rette menneskene. Sosiale medier handler om dialog og deling på Internett, og er en definisjon på den nye måten vi mennesker deler og prater sammen, sier han.

    - Jeg er overbevist om at sosiale medier er mer enn bare en trend. Bedrifter bør i dag ha en Facebook-side. Jeg synes sosiale medier er et rart navn, det bør kalles internettet. Og internettet er en måte vi kan komme i kontakt med andre mennesker på. Alle kan være en del av kaka, mener Harsem.

    Dette bør du kunne:

  • 1. Hashtag (#) fungerer som en undertekst til tweeten din. Den kan også være en søkemotor. Hashtag er en hurtigmåte for å finne et tema. #Japan, søker du på dette i søkefeltet kommer alle tweetsene med Japan opp. Hashtag kan også brukes som ulike kategorier som humor. #norskehiphopøyeblikk ble startet av Chirag fra musikkgruppen Karpe Diem. Alle fortalte om sine beste øyeblikk, og hadde #norskehiphopøyeblikk i slutten av tweeten. NB. Hashtag må være sammenhengende, uten mellomrom.
  • 2. Tagg (@) er en måte å kommunisere og snakke med andre mennesker på. Vil du skrive noe til Thomas Moen, bruker du alfakrøllen som en måte å tagge personen i. @Thomasmoen kan du fortelle meg om sosiale medier? Da vil Thomas Moen få tweeten opp på sin konto.
  • 3. Bruk applikasjoner. Twitter har flere applikasjoner for deling av linker, bilder og videoer. Dette er noen av dem:

    Twitpic.com brukes når du skal laste inn bilder.

    Bit.ly er til å forkorte linker. Man har bare 140 tegn til rådighet. Twitter på iPhone er Tweetie den beste, men den koster penger. Et godt alternativ er Twitterfon. På andre telefoner er Twibble et veldig godt alternativ. Eget Twitter-program som gir deg egne feeder for det du ønsker. Her kan TweetDeck brukes.
  • 4. Retweet brukes når en person skriver noe, og du velger å twittre det samme som den personen. Er det en viktig link eller lignende kan man retweete for at dine følgere skal kunne se den.

  • Bli populær

    Halvor Harsem eller KongHalvor, som han kaller seg på mikrobloggtjenesten, har over 2.000 følgere på Twitter. Han påpeker at man må være interessant og ha noe å komme med.

    - Er du på Twitter og ingen følger deg, betyr det egentlig at du er veldig kjedelig. Man må tørre å ytre sin mening. Jenny Skavlan sa at Twitter er for dem som alltid ler av sine egne vitser, det er jeg ganske enig i, avslutter han.

      Twitter kan brukes som Google. Alt du søker på vil komme opp. @Konghalvor

    Artikkelforfatteren er student i avgangsklassen for journalistikk ved Norges Kreative Fagskole.

    Les også: Slik har du aldri sett Facebook

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer