Hercules 3D Prophet II 64 MB

Det er greit nok at GeForce 2 er den kraftigste grafikkbrikken akkurat nå, men hva skjer når du kobler den sammen med 64 MB DDR-minne? Det har vi funnet ut.

Hercules 3D Prophet II 64 MB
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

64 MB RAM på et grafikkort er ikke noe nytt. Kort basert på den forrige prosessoren fra NVIDIA, GeForce, kom også i 64 MB-utgaver, i tillegg til at både ATI og 3dfx har kommet med 64 MB-kort. De to siste (Rage Fury MAXX og Voodoo 5 5500) har imidlertid to prosessorer med 32 MB minne hver og er ikke en ekte 64 MB-løsning.

LES OGSÅ:

Hva trenger man egentlig så mye minne til? Teksturer, først og fremst. 64 MB minne gjør at grafikkortet slipper å benytte seg av AGP-bussen for å lagre teksturer, og bruker kun lokalminne til dette formålet. Ved å sende data gjennom AGP blir båndbredden begrenset, mens så lenge alle teksturene holdes innenfor grafikkortets minne går kommunikasjonen mye raskere. Resultater er at det er mulig å spille i høyere oppløsninger og med større fargedybde enn før.

GeForce 2-brikken fra NVIDIA er som nevnt den mest avanserte på markedet akkurat nå. Vi har tidligere testet kort fra Hercules (Prophet II med 32 MB minne) og Creative (også med 32 MB minne). Nå har altså Hercules kommet med enda et GeForce 2-kort som har dobbelt så mye RAM.

Selve kortet bygger på det samme designkonseptet som 32 MB-utgaven, med lekker blåfarge på hele produktet. Det har både TV- og digital DVI-utgang, og kjøleribber på RAM-brikkene. Ellers får du en CD med drivere og PowerDVD-programvare.

Er ytelsen noe bedre?

For å teste ytelsen på kortet bruker vi våre vanlige prosedyrer som involverer Quake III: Arena, 3DMark 2000, og flere subjektive tester av ytelse og bildekvalitet. Vi brukte 5,22-driverne fra NVIDIA.

Vi vet allerede at kort basert på GeForce 2 er meget raske, både i OpenGL og Direct3D. Det er selvsagt tilfellet også med dette kortet, men det er klart at de ekstra 32 MB ikke gjør så stor forskjell.

I oppløsninger opp til 1024x768x32 er det ikke noe særlig forskjell mellom 32 MB og 64 MB-utgavene. Dette gjelder både OpenGL og Direct3D. Det er først i 1280x1024x32-oppløsning at hastighetsøkningen begynner å bli merkbar: 64 MB-kortet klarer 50,1 bilder i sekundet i Quake III, mens 32 MB-versjonen klarer kun 43,1.

I meget krevende brett – som for eksempel Q3DM9 i Quake III, med ni datastyrte motstandere (bots) og i 1024x768x32-oppløsning, greide Hercules-kortet seg meget fint, uten tegn til hakking. Når så mange og tunge teksturer skal bearbeides kommer de 32 MB ekstra til sin rett, men det er ikke så ofte et grafikkort blir utsatt for så mye.

Overklokking

Det eneste negative vi hadde å si om 32 MB Hercules-kortet, var at overklokkingegenskapene var dårlige. Nå er imidlertid saken helt annerledes. Siden vi vet at det er minnebåndbredden som begrenser GeForce 2-brikkens ytelse, presset vi klokkefrekvensen til minnet opp til 400 MHz. Det var gledelig å se at ytelsen gikk opp, samtidig som kortet holdt seg stabilt. I 1280x1024x32-oppløsning fikk vi 54,3 bilder i sekundet.

Konklusjon

Det er ikke noe tvil om at dette er et av de aller beste grafikkortene som er tilgjengelige i dag. I tillegg til den ypperlige ytelsen får du både TV- og DVI-utgang. Det tåler også overklokking bedre enn mange andre kort. Dessverre, alt dette har en pris, og 4,750 kroner er mye penger å gi for et grafikkort. Det er også grunnen til at vi egentlig ikke kan anbefale kortet til folk flest – et 32 MB GeForce 2-kort koster halvparten så mye og har minimalt dårligere ytelse. Ingen av oss trenger egentlig så mye minne, i og med at svært få spill stiller så store krav. Derfor anbefaler vi deg å holde deg til GeForce 2 med 32 MB, og heller oppgradere til en ny grafikkløsning med 64 MB om et års tid, da grafikkbrikkene også er blitt kraftigere - og spillende enda mer krevende...