Hercules 3D Prophet 4500

Endelig har vi fått testet grafikkortet alle snakker om – det Kyro II-baserte 3D Prophet 4500. Resultatet er bedre enn vi hadde ventet oss…

Hercules 3D Prophet 4500
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

De fleste grafikkinteresserte har nok hørt snakk om ST Microelectronics, PowerVR og Kyro-brikkene. Denne produktserien har fra begynnelsen av hatt god teknologi, men vært plaget av lite støtte fra kortprodusenter og dårlige drivere.

LES OGSÅ:

Kyro-teknologien har alltid vært rettet mot det rimelige segmentet av markedet, og skal ikke konkurrere mot de kraftigste brikkene fra NVIDIA. Nå har også utviklerne fått med seg den velkjente kortprodusenten Hercules, og skal satse på å ta over budsjettmarkedet.

Hvorfor Kyro II?

Etter at den originale Kyro-brikken ikke helt slo gjennom da den ble lansert i fjor sommer, satte utviklerne seg ned og endret litt på designet.

Den grunnleggende arkitekturen til Kyro er intakt i Kyro II. Vi snakker her om såkalt tile-based rendering, som innebærer at grafikkprosessoren ikke tegner scener eller objekter som er usynlige for spilleren. Andre grafikkbrikker vil kalkulere og rendre hele 3D-scenen, som for eksempel et brett i et spill, mens Kyro II kun konsentrerer seg om det vi faktisk ser på skjermen i øyeblikket.
Fordelene med denne teknologien er mer effektivt bruk av minnebåndbredden. Der hvor andre produsenter bruker dyrt DDR-minne for å øke kapasiteten, nøyer Kyro II seg med en enklere og rimeligere løsning. Godt tenkt!

Kyro II produseres nå med 0.18 mikrometer-teknologi, og det gir også økt klokkehastighet. Både minnet og prosessoren er satt til 175 MHz.

Brikken har også støtte for FSAA – kantutjevning, noe som er blitt ganske vanlig den siste tiden. Teknologien bak er den samme som både NVIDIA og ATI bruker.

Det som derimot kanskje er den største mangelen når det gjelder Kyro II er at prosessoren ikke har noen form for Transform & Lighting-arkitektur. De fleste konkurrenter som GeForce 2 MX og Radeon 32 MB har T&L-støtte i maskinvare. Kyro II støtter heller ikke DirectX 8-instruksjoner, men det er for øyeblikket forbeholdt de dyreste grafikkortene som GeForce 3 og kommende Radeon 2.

3D Prophet 4500

Kortet vi testet kommer som sagt fra Hercules, og har den samme stilige blåfargen som selskapets tidligere kort. Hercules har satt en vifte på prosessoren, men ingen kjøleribber på de fire minnebrikkene, som til sammen rommer 64 MB RAM.

Vår utgave av kortet har også TV-utgang, og med i pakken følger det DVD-programvare fra PowerDVD. Det er imidlertid alt du får av ekstrautstyr og programvare.

Ytelse

Det er et faktum at Kyro II er rimelig teknologi, som er rettet mot kostnadsbevisste brukere. Kort som er basert på brikken skal ikke konkurrere mot de mest avanserte produktene som for eksempel GeForce 3 fra NVIDIA, og ytelsesmessig kan de ikke sammenlignes.

Vi kan imidlertid trygt si at i sitt segment er Kyro II noe av det beste som finnes. Den løper ofte fra sin kanskje største konkurrent, GeForce 2 MX, og plasserer seg gjerne i nærheten av fullverdig GeForce 2.

I Quake III-testene får vi flott ytelse i oppløsninger opptil 1024x768x32, med i underkant av 80 bilder i sekundet. I høyere oppløsninger, som 1280x1024, holder kortet seg på rundt 50 bilder i sekundet, som også bør være tilstrekkelig. Først under ekstremt krevende omstendigheter – 1600x1200x32, max kvalitet – begynner kortet å gi etter.

Det er også tilfellet i mange andre spill vi har prøvd med kortet – blant annet Serious Sam, Unreal Tournament og No One Lives Forever. I gjennomsnitt kan du trygt kjøre de fleste spillene i 1024x768x32-oppløsning, og ofte høyere.

Når det gjelder DirectX 8-optimaliserte titler, er det verre. Vi testet kortet med 3DMark 2001, og fikk temmelig svake resultater. Mangelen på DX8-optimaliseringer og T&L-støtte i maskinvaren trakk ytelsen kraftig ned. Dette betyr at Kyro II klarer seg flott med dagens DirectX 7-spill, men vil tape terreng når den nye generasjonen av titler begynner å dukke opp i butikkene.

Konklusjon

For deg som er ute etter et rimelig grafikkort som fungerer bra her og nå, er Hercules 3D Prophet 4500 er svært bra valg. For litt i underkant av 2.000 kroner får du et solid produkt som fungerer som det skal. Det er egentlig ikke noe mer å si enn at NVIDIA har fått en seriøs konkurrent i budsjettfeltet.

Er du ute etter et kort som også vil støtte kommende DirectX 8-spill, og har følgelig lengre levetid, bør du nok heller satse på enten dyre GeForce 3, eller vente på billigversjonen – GeForce 3 MX, som bør dukke opp på begynnelsen av neste år.

Det hører for øvrig med til historien at en ny versjon av Kyro-brikken, med støtte for Transform & Lighting i maskinvare, mye høyere klokkefrekvens og DDR-minne, ventes på markedet til høsten 2001 eller våren 2002. Det blir spennende.