Helgemoro:Command & Conquer: Tiberian Sun

Kane er tilbake. Få dataspillinteresserte har gått glipp av Command & Conquer-serien, som sammen med Warcraft satte retningslinjer for sanntids-strategi sjangeren – og nå har Westwood levert en verdig oppfølger.

Få spill har vært mer forhåndshypet enn Tiberian Sun. I kjølvannet av lanseringen fulgte en massiv reklamekampanje med slagordet ”verdens mest etterlengtede dataspill”. Datapressen har fulgt med på utviklingen av spillet helt fra begynnelsen, og skrevet ekstatiske artikler hver gang en ny detalj eller skjermbilde har lekket ut. Ikke rart, de to foregående Command & Conquer-utgavene har vært kjempesuksesser både hos publikum og kritikerne.

Historien starter med det originale Command & Conquer-spillet som kom ut tidlig på 90-tallet. Selv om C&C ikke var det første sanntids-strategi spillet (Dune, også fra Westwood, regnes som gjennombruddet), så var det dette som gjorde sjangeren populær (sammen med Warcraft fra Blizzard). Du deltok i den blodige konflikten mellom terroristene i NOD og FNs etterfølger GDI. Krigen finner sted en gang etter årtusenskiftet, og konseptet med spillet er å samle ressurser, bygge baser og bekjempe motstanderen. C&C ble en enorm suksess.

I 1996 kom del to av sagaen, Command & Conquer: Red Alert. Historisk sett er spillet plassert før del en, og beskriver en alternativ versjon av annen verdenskrig. I stedet for Hitler, er det Sovjet som er fienden, og ditt valg står mellom de røde styrkene eller den vestlige hæren hvis oppgave er å stanse kommunistene. Teknologisk byr Red Alert på en oppgradert grafikkmotor, mange nye strategiske aspekter og en velutbygget flerspiller-modus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

1999: historien gjentar seg

Den mest populære figuren i C&C-universet er Kane, den karismatiske lederen for NOD. Etter hans angivelige død på slutten av første C&C, har NOD vært i oppløsning – men nå er situasjonen forandret. Kane er nemlig på mystisk vis tilbake, og vil igjen ta over verden. Og igjen er det opp til GDI å stoppe ham. Det er imidlertid flere faktorer med i spillet – mystiske UFOer og en nasjon av mutanter er noen av dem.

Det første vi legger merke til er at Westwood har fått mye mer penger å rutte med. Blant annet har de fått tak i navn som James Earl Jones og Michael Biehn til filmklipp. Dessverre klarer ikke introfilmen å leve opp til de tidligere spillene, men det er uansett meget imponerende.

Det tar ikke lang tid før du legger merke til at Westwood har valgt å ikke ta noen sjanser med Tiberian Sun. Hele spillkonseptet er praktisk talt uforandret, fra menyvalgene og briefingene, til måten kampene foregår på. Oppdragene på begge sider er nokså varierte – fra typiske forsvars- eller angrepsoppdrag, til mer spesifiserte oppgaver som tilintetgjørelse av et spesielt mål.

Ikke overraskende er det kommet mange nye bygninger og enheter, som nå er mer høyteknologiske enn før. Vi likte blant annet de nye forsvarsmekanismene. Krigen foregår på bakken og i lufta, og noen av NODs tanks har i tillegg muligheten til å grave seg ned under bakken. En nyhet er det varierte terrenget, med tydelige høydeforskjeller. En del nye taktiske valg er også blitt innført.

Ingen revolusjon

Hvis du har spilt Command & Conquer før, vet du nøyaktig hvordan du skal gå frem. Alt er nesten identisk, bortsett fra nye enheter og oppdrag. Dette er ikke nødvendigvis dårlig – spillet er så bra i utgangspunktet at ingen som likte de to forrige vil mislike dette nye kapitlet. Men ikke forvent noen revolusjon.

Visuelt sett er spillet ganske skuffende. Oppløsningen er begrenset til 800x600 piksler (det går an å jukse seg frem til høyere oppløsninger). Alle enhetene og bygningene er todimensjonale, men er til gjengjeld mye bedre animert. Terrenget er også mye mer detaljert, og utviklerne har tatt med fargede lyseffekter. Men til tross for kosmetiske forandringer, er den grafiske motoren langt bak konkurrerende spill. På den annen side kan spillet benyttes av brukere med trege maskiner som ikke har 3D-kort.

Lyden er akkurat som i de foregående spillene av meget høy kvalitet, med velprodusert musikk og lydklipp.

Bra nok for deg?

Reklamekampanjen er noe overdrevet. Tiberian Sun er ikke historiens beste dataspill. Det er imidlertid et meget solid produkt, som er perfekt for fansen av Command & Conquer-serien. Disse vil være overlykkelige over mer C&C, men for oss andre kan valget være noe vanskeligere. Vi koste oss med spillet en lengre periode, men det kan hende at det byr på for lite nytt for akkurat deg. Uansett så er Tiberian Sun meget vellaget, og oser av kvalitet. Derfor kan vi anbefale det for de fleste, men vi vet at ikke alle vil like det.

Command & Conquer: Tiberian Sun kan kjøpes på AkersMic for 399 kroner.