Helgemoro: Nytt liv til gamle spill - helt gratis

Hvis du tror at det å spille et dataspill ikke innebærer mer enn å runde spillet en gang og slette det for godt, bør du tenke om igjen. Mange spill lever videre takket være dedikerte fans som utvider og modifiserer programmene. Vi gir deg oversikten.

Det er kanskje en bestemt type spill som har flest alternativer for modifisering, og det er førstepersons action-spill som Quake I, II, og III, og andre spill baserte på Quake-motorene, samt Unreal. Grunnen til at det finnes så mange modifikasjoner til disse spillene, er at utviklerne id software og Epic alltid har vært svært imøtekommende når det gjelder offentliggjøring av kildekode og verktøy. Det har vært deres ønske at spillene skulle leve videre på nettet, og det gjør de.

Så hva er det disse modifikasjonene går ut på? Det kanskje aller enkleste er nye brett til spillene, designet ved hjelp av programmer som enten følger med eller finnes på nettet. ”Hjemmelagde” brett er svært vanlige i alle typer spill, ikke bare av Quake/Unreal-varianten. Det er faktisk ganske vanlig at alle typer spill fra racing til sanntids-strategi har verktøy for at du skal kunne lage egne baner, brett eller oppdrag.

Fantasien setter grenser

Det er har de dedikerte miljøene rundt Quake og Unreal kommer inn i bildet. Ofte svært talentfulle programmerere, som for sin egen fornøyelse modifiserer sine favorittspill. Modifikasjonene omfatter alt fra nye ”skins” (teksturer som gir din virtuelle personlighet et nytt utseende), pakker som gir deg nye våpen, brett, fiender og regler for spillet, til såkalte ”Total Conversions”, som er meget omfattende modifikasjoner hvor det eneste som er igjen fra det opprinnelige spillet er motoren; resten er ny (f.eks. er Air Quake en slik modifikasjon).

Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hvor omfattende modifikasjonene kan bli, ettersom 3D-motorene blir mer og mer avanserte. Det finnes massevis av totale forvandlinger basert på filmer, andre dataspill eller idretter.

Det er Quake-scenen som er mest aktiv, men også Half-Life, Sin, Unreal og Unreal Tournament har fått sin andel av disse modifikasjonene. Trenden vil nok fortsette med utgivelsen av Quake III og hvilke spill som måtte følge.

Grunnlag for ny karriere

Spillmodifisering er også en bra karrieremulighet. Svært mange av amatørprogrammererne som har jobbet med modifikasjoner, har siden blitt rekruttert av store spillfirmaer. Teamet bak den velkjente Team Fortress-modifikasjonen jobber nå med en offisiell oppfølger til Half-Life.

Det er viktig å merke seg at eksperimentering med programvaren som skal til ikke er helt risikofri. Modifikasjonene er som regel utviklet av entusiaster, og er gjerne ustabile og vanskelige å installere. De fleste er under kontinuerlig utvikling, så sørg alltid for å sjekke etter oppdaterte versjoner.

Gamespy finner servere

Svært mange av modifikasjonene er laget kun for internett-spilling. Det vil si at du er nødt til å finne en server som kjører akkurat den versjonen av Quake II du har lyst å spille. For å gjøre det enklere, last ned den siste versjonen av GameSpy – et program som finner aktive servere for deg. Det er lurt å først spille gjennom en modifikasjon med bots (datakontrollerte motstandere som etterligner menneskelig oppførsel), for å venne seg til de nye våpnene eller reglene. For Quake-baserte spill må du laste ned bots fra internett, mens Unreal har botmatch innebygget.

Alt finnes gratis på nettet

Så er det bare å begi seg ut på nettet for å finne modifikasjoner, bots, skins og mengder av informasjon. For Quake-spillere er første stopp Planet Quake. Er det Half-Life-modifikasjoner du vil ha, ta en titt på denne listen, og for Unreal bør du sjekke Mod CentralUnreal. På disse sidene bør du finne nok utfyllende informasjon om hvordan du kan forlenge levetiden til dine spill. Du må nok forberede deg på en del nedlastning, men du vil garantert få mye moro når alt er på plass!