<strong>LEVER I BESTE VELGÅENDE:</strong> 2,7 millioner amerikanere abonnerer fortsatt på den fysiske utgaven av Netflix. Foto: Paul Sakuma / AP / NTB Scanpix
LEVER I BESTE VELGÅENDE: 2,7 millioner amerikanere abonnerer fortsatt på den fysiske utgaven av Netflix. Foto: Paul Sakuma / AP / NTB Scanpix Vis mer

Netflix-milepæl:

Har leid ut fem milliarder DVD-filmer

Har ikke sluttet med det de egentlig startet med.

Publisert

De fleste tenker strømming av filmer og TV-serier når de hører Netflix, men noe du kanskje ikke visste, er at det ikke var det Netflix drev med til å begynne med.

I 1998, da selskapet startet opp, var det nemlig utleie og salg av DVD-er som var forretningsideen. Salget varte bare ett år, mens utleiedelen har levd videre, og denne uka kunne Netflix sprette korken og feire at de hadde sendt ut 5.000.000.000 DVD-filmer.

Den magiske grensen ble passert i det Elton John-musikalen «Rocketman» ble sendt ut til en kunde – en film som ikke er tilgjengelig i nettutgaven av Netflix.

Leie mot fast månedsavgift

For en månedlig abonnementsavgift kan amerikanske Netflix-kunder få tilsendt DVD-filmer de ønsker å se - med posten. Når man er ferdig å se den, sender man den tilbake i en ferdig frankert konvolutt og får da neste tilgjengelige film på ønskelista i postkassa. Ønskelista kan man administrere via nettsidene eller den tilhørende appen.

Abonnementsprisen baserer seg på hvor mange filmer man ønsker å kunne ha hjemme samtidig, med et noe dyrere abonnement om man ønsker Blu-ray-filmer. For eksempel koster det 15 dollar i måneden (135 kroner) for å kunne ha to Blu-ray-filmer hjemme til en hver tid.

Slik så Netflix' forside ut i 2007.
Slik så Netflix' forside ut i 2007. Vis mer

Konseptet har også vært prøvd ut her i Norge, for eksempel med tjenesten film24.no. Tjenesten er lagt ned og foretaket ble slettet i 2013, etter en turbulent tid med mye kundeklager. Men nettsidene ligger forstatt ute.

Fortsatt mange abonnenter

Tidligere i år kunne CNN rapportere om at det fortsatt var 2,7 millioner amerikanere som abonnerte på den fysiske utgaven av Netflix. Det er selvsagt færre kunder enn for noen år tilbake - i slutten av 2006 hadde selskapet drøye 6,3 millioner DVD-kunder.

Toppsjef Reed Hastings uttalte imidlertid i 2017 at DVD-tjenesten skulle leve i minst fem år til.

Blant annet er det mange kunder i deler av USA med svært dårlig nettilgang som velger å få filmer i posten. Utvalget er også langt større – det estimeres med over 100.000 titler å velge blant når du leier DVD-er, mens det bare er snakk om rundt 6.000 titler å velge blant på Netflix.

9 år uten strømming

DVD-praksisen var faktisk det eneste Netflix drev med de første ni årene – ikke før i 2007 ble nettutgaven sluppet, der man kunne strømme filmer direkte fra datamaskinen.

Til å begynne med var det slik at eksisterende DVD-kunder fikk én time nettstrømming per dollar de betalte i abonnementsavgift på DVD-tjenesten, men det tok ikke lange tiden før disse to tjenestene ble fraskilt slik at man kun kunne abonnere på nettutgaven.

Den globale utvidelsen skjøt fart fra 2010 og utover. I oktober 2012 ble tjenesten lansert i Norge, og i dag er Netflix tilgjengelig i de aller fleste land, der selskapet har rundt 150 millioner betalende kunder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer