Netflix-milepæl:

Har leid ut fem milliarder DVD-filmer

Har ikke sluttet med det de egentlig startet med.

LEVER I BESTE VELGÅENDE: 2,7 millioner amerikanere abonnerer fortsatt på den fysiske utgaven av Netflix. Foto: Paul Sakuma / AP / NTB Scanpix
LEVER I BESTE VELGÅENDE: 2,7 millioner amerikanere abonnerer fortsatt på den fysiske utgaven av Netflix. Foto: Paul Sakuma / AP / NTB Scanpix Vis mer

De fleste tenker strømming av filmer og TV-serier når de hører Netflix, men noe du kanskje ikke visste, er at det ikke var det Netflix drev med til å begynne med.

I 1998, da selskapet startet opp, var det nemlig utleie og salg av DVD-er som var forretningsideen. Salget varte bare ett år, mens utleiedelen har levd videre, og denne uka kunne Netflix sprette korken og feire at de hadde sendt ut 5.000.000.000 DVD-filmer.

Den magiske grensen ble passert i det Elton John-musikalen «Rocketman» ble sendt ut til en kunde – en film som ikke er tilgjengelig i nettutgaven av Netflix.

Leie mot fast månedsavgift

For en månedlig abonnementsavgift kan amerikanske Netflix-kunder få tilsendt DVD-filmer de ønsker å se - med posten. Når man er ferdig å se den, sender man den tilbake i en ferdig frankert konvolutt og får da neste tilgjengelige film på ønskelista i postkassa. Ønskelista kan man administrere via nettsidene eller den tilhørende appen.

Abonnementsprisen baserer seg på hvor mange filmer man ønsker å kunne ha hjemme samtidig, med et noe dyrere abonnement om man ønsker Blu-ray-filmer. For eksempel koster det 15 dollar i måneden (135 kroner) for å kunne ha to Blu-ray-filmer hjemme til en hver tid.

Slik så Netflix' forside ut i 2007.
Slik så Netflix' forside ut i 2007. Vis mer

Konseptet har også vært prøvd ut her i Norge, for eksempel med tjenesten film24.no. Tjenesten er lagt ned og foretaket ble slettet i 2013, etter en turbulent tid med mye kundeklager. Men nettsidene ligger forstatt ute.

Fortsatt mange abonnenter

Tidligere i år kunne CNN rapportere om at det fortsatt var 2,7 millioner amerikanere som abonnerte på den fysiske utgaven av Netflix. Det er selvsagt færre kunder enn for noen år tilbake - i slutten av 2006 hadde selskapet drøye 6,3 millioner DVD-kunder.

Toppsjef Reed Hastings uttalte imidlertid i 2017 at DVD-tjenesten skulle leve i minst fem år til.

Blant annet er det mange kunder i deler av USA med svært dårlig nettilgang som velger å få filmer i posten. Utvalget er også langt større – det estimeres med over 100.000 titler å velge blant når du leier DVD-er, mens det bare er snakk om rundt 6.000 titler å velge blant på Netflix.

9 år uten strømming

DVD-praksisen var faktisk det eneste Netflix drev med de første ni årene – ikke før i 2007 ble nettutgaven sluppet, der man kunne strømme filmer direkte fra datamaskinen.

Til å begynne med var det slik at eksisterende DVD-kunder fikk én time nettstrømming per dollar de betalte i abonnementsavgift på DVD-tjenesten, men det tok ikke lange tiden før disse to tjenestene ble fraskilt slik at man kun kunne abonnere på nettutgaven.

Den globale utvidelsen skjøt fart fra 2010 og utover. I oktober 2012 ble tjenesten lansert i Norge, og i dag er Netflix tilgjengelig i de aller fleste land, der selskapet har rundt 150 millioner betalende kunder.