Halo (XBox)

Alle konsoller trenger et høyprofil-spill ved lansering for å sparke salget i gang. For XBox er det Halo som skal gjøre det verdt å kjøpe maskinen. Men klarer spillet å leve opp til de enorme forventningene?

Førstepersonsspill på konsoller har alltid vært et kontroversielt tema. De lite presise kontrollene på diverse konsoller har hittil ikke kunnet sammenlignes med følelsen av optimal kontroll du får med tastatur og mus på en PC. Det har selvsagt kommet gode førstepersonsspill på konsoller, men også mange middelmådige kopier av kjente PC-titler.

Det var derfor med stor interesse vi fulgte utviklingen av Halo, som skulle bli XBoxens høydepunkt ved lanseringen. Spillet har vært utsatt for en enorm mengde forhåndsomtale helt fra det startet sitt liv som et tredjepersons, lagbasert PC-spill. På et tidspunkt kjøpte Microsoft opp utviklerne, Bungie, og gjorde Halo til en eksklusiv XBox-tittel. Så vidt vi vet bør spillet komme i en PC-versjon en gang i fremtiden, men foreløpig er det forståelig nok kun å finne på XBox.

Hva skjer?

Halo (XBox)

Bakgrunnshistorien til Halo er god, og blir bare bedre i løpet av spillet. Menneskeheten har kolonisert rommet, men havnet i kamp med en mektig og mystisk blanding av raser, som kaller seg Pakten (Covenant). Ingen vet hva Pakten egentlig vil, bortsett fra at de ser ut til å være drevet at en slags religiøs overbevisning.

Du er Master Chief, en genetisk manipulert supersoldat, og du befinner deg ombord på et romskip som blir angrepet av Paktens soldater. Du og flere medsoldater rømmer skipet, og havner på en høyst merkelig, kunstig ring, med atmosfære og gravitasjon. Ringen heter Halo, og er naturligvis full av Covenant-monstre.

Utviklingen av plottet har en viktig rolle i spillet, og Halo har en del overraskelser og spenning på lager hva historien angår.

Kontroll på kontinentet

Utviklerne av spillet har virkelig klart det nesten umulige – fått et førstepersonsspill til å føle seg hjemme på en konsoll. Mye takket være det eksepsjonelle kontrollsystemet. Det er egentlig veldig enkelt: Du beveger deg fremover og sidelengs med den venstre stikken, og bruker den høyre til å bevege hodet. Du skyter og kaster granater med de to triggerknappene, og resten av funksjonsknappene brukes til å bytte våpen, skru på den innebygde lykten, hoppe, og så videre.
Det tar nok noen minutter før du blir vant til kontrollsystemet, men det blir fort helt naturlig å styre Master Chief. Av og til hender det at skuddet ikke blir like nøyaktig som du kunne ønske, men generelt sett er kontrollen helt perfekt.

I løpet av spillet vil du finne flere kjøretøy, og kontrollen av disse krever også noe tilvenning, men til slutt føles det helt naturlig.

Spillflyten

Halo (XBox)

Åpningen av spillet, som foregår på romskipet Pillar of Autumn, kan minne mye om begynnelsen på Half-Life: Du starter uten våpen, kan skimte fiendene og dine medsoldater som skyter på hverandre her og der, og det dukker opp en god del skriptede sekvenser. Det at det ligner på Half-Life er imidlertid ikke noe dårlig tegn. Tvert i mot – Bungie klarer rett og slett å vise at de klarer å la seg inspirere uten å plagiarisere.

Etterhvert styrter du på Halo-ringen, og det første du ser er et storslått og vakkert landskap. Nok en gang avslører Bungie sine inspirasjonskilder, og denne gangen er det Unreal. Nok en gang ser vi ikke på dette som et negativt punkt.

Du vil møte mye motstand underveis til Halos hemmelighet, og heldigvis er det nok av verktøy liggende rundt omkring for å gjøre jobben lettere. Du kan bruke både menneskeskapte våpen som maskingevær, sniper-rifle og rakettutskyter, og plasmabaserte våpen du tar fra falne fiender. Et interessant moment er at du kan ikke bære flere enn to våpen samtidig. Vi liker denne ideen, du blir nemlig tvunget til å tenke mer strategisk.

Ikke alt i spillet foregår til fots. Flere ganger vil du kunne sette deg inn i kjøretøy, og disse kommer godt med hvis du kjemper mot en overveldende styrke. Kjøretøyene er nemlig bevæpnet, og kan bemannes av opptil flere medsoldater som tar seg av skytingen. Det er spesielt gøy å kjøre den ultrakraftige Scorpion-tanksen, som er utstyrt med maskingevær og rakettutskyter, i tillegg til at flere soldater kan sitte på og skyte fra sine respektive våpen. Du kan også kjøre på fiendens soldater i ekte Command & Conquer-stil.

Vi liker Halo best når den foregår utendørs. Dessverre er det ganske mange innendørsområder i spillet, og disse blir etterhvert noe repetitive og kjedelige. Vi kunne ønske Bungie la til flere storslåtte utendørsbrett – de som allerede er med i spillet er nemlig av toppkvalitet.

IQ-faktor

Halo (XBox)

Halos programmerere har også jobbet med den kunstige intelligensen, og fått til en del gode resultater. Selv om de menneskelige soldatene er sånn passe smarte, så er ihvertfall Paktens tjenere ganske intelligente. De rømmer bevisst unna dine skudd, tar dekning og henter kamerater. God AI er alltid gledelig å se, og er enda et plusspoeng for Halo.

Multiplayer på konsoll

Halo har mange muligheter for flerspilleraction, både på én og flere maskiner koblet sammen. Under optimale forhold, med fire XBoxer og fire TVer, kan hele 16 spillere skyte hverandre i stykker. Det er et ganske stort tiltak å arrangere en slik sammenkomst, og vi har bare testet spillet i tospiller-modus på én maskin. Gøy er det, men to spillere på ett brett blir ganske lite. Uansett – det er flott at utviklere av konsollspill tar seg tid til å lage en skikkelig flerspillerdel, som forlenger levetiden betraktelig.

Vakker utsikt

Om du ikke skal kjøpe Halo for spenningen, skytingen eller historien, så kan du kanskje kjøpe den for å vise frem de grafiske mulighetene til din nye XBox. Bildene du har sett lyver ikke - det er nemlig det peneste actionspillet vi noen gang har spilt, uansett plattform. Teksturene er skarpe, polygontallet høyt, geometrien avansert og animasjonene levende. Med andre ord, Halo er av og til herlig vakker, og ellers overveldende pen. Det er i tillegg så mange små detaljer tilstede, som rett og slett gjør Halos verden mer levende enn noe annet menneskeskapt vi har sett.

Spillet er like gjennomført på lydsiden, med flott musikk som øker spenningen i mer dramatiske øyeblikk, og er også fullt av små lyddetaljer som forsterker det generelle intrykket.
For å si det kort – Halo er en nytelse for sansene.

Konklusjon

Halo er et ekstremt gjennomført og solid actionspill, med en engasjerende historie, mye flott action og fantastisk grafikk. Det er ikke spesielt nyskapende, og Bungie har klart latt seg inspirere av titler som Unreal, Half-Life, MDK og Tribes. Men det er gjort på en så eksepsjonell måte at vi kan ikke gjøre annet enn å anbefale det til absolutt alle eiere av XBox, kanskje bortsett fra de som misliker førstepersonsspill av prinsipp. Men også disse bør ta seg tid til å prøve Halo, fordi stort bedre blir det ikke akkurat nå.

Halo var verdt ventetiden, og er virkelig XBoxens toppspill.