- Halo 2 blir som en bok

Selv om Halo 2 er fremdeles langt unna, avslører Bungie ny informasjon en gang i blant. Vi snakket med en av produsentene for spillet, og selv om han holdt mye hemmelig fikk vi vite litt mer om konseptet bak.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pete Parsons i Bungie er uten tvil en opptatt mann – det er tross alt ingen liten jobb å gjøre ferdig spillet som skal være det største som noensinne har hendt XBox, og konkurrere mot storheter som Half-Life 2 eller Doom III. Det var derfor meget hyggelig at han hadde tatt turen til X03 utenfor Nice, selv om han ikke hadde med seg en spillbar versjon av spillet, som vi trodde på forhånd.

Pete Parsons
Pete Parsons Vis mer


Dessverre var det begrenset hvor mye informasjon Bungie kunne gi oss – svært mye av innholdet i spillet holdes hemmelig, og det samme gjelder historien. Det vi vet fra før er at Covenant-rasen angriper jorden, og helten Master Chief, sammen med sin digitale hjelper Cortana, er klar til å banke skitten ut av dem igjen.

Vi husker fremdeles den spektakulære videoen Bungie viste på E3-messen i mai, der vi så Master Chief lande i den enorme byen New Mombasa i Øst-Afrika, der han først snakket med sine soldater, for så å skyte i stykker horder av aliens med en ny sniperrifle og doble maskinpistoler. Det fortsatte med noen halsbrekkende scener langs gatene i byen, og sluttet med at Master Chief står omringet av kraftige Covenant-elitestyrker med glødende sverd…

Større og slemmere

Som oppfølgere flest, kommer Halo 2 til å ha flere våpen, større brett, nye kjøretøy og fiender. Det er ganske logisk. Men i følge Pete Parsons er det ikke dette de fokuserer først og fremst på – det er historien som spiller den største rollen. Å spille Halo 2 skal være som å lese en god bok, og det er viktig at du som spiller skal kunne påvirke den.

image: - Halo 2 blir som en bok

Den originale Halo var meget imponerende grafisk, men oppfølgeren blir enda vakrere. Motoren er blitt fullstendig skrevet om og optimalisert, og Bungie har lært seg å utnytte langt mer av XBox-maskinvaren.

En viktig moment for svært mange spillere er at Halo 2 vil støtte XBox Live – men når vi spurte om detaljer rundt moduser og hvordan det vil implementeres, fikk vi ingen kommentar.

Pete Parsons var generelt lite villig til å prate om detaljer. Det omtrent eneste nye biten av informasjon han kunne avsløre, var at spillet vil ikke bare foregå på jorden.

Vi spurte også hvor langt teamet har kommet i utviklingen. I følge Parsons har Bungie nå lært seg å beherske teknologien, og fokuserer på å legge inn innholdet. Det betyr at de fleste tekniske problemene bør være løst nå, og det som gjenstår er å sette spillet sammen – men hvor lang tid det tar er ikke godt å si.

Halo 2 skal slippes en gang før sommeren 2004, og vi håper spillet blir verdt ventetiden!