Half-Life: Blueshift

Dette er den andre offisielle utvidelsespakken til Half-Life, og vi har kanskje fått litt nok nå. Men denne pakken lever i alle fall opp til tradisjonen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Half-Life vil for alltid bli stående som et av de aller beste enkeltspiller-actionspill som er laget. Flere titler, som DeusEx og No One Lives Forever, har nådd det samme nivået, men Half-Life var der først.

Utgiveren Sierra så muligheten til å tjene mye penger på Half-Life, og har i etterkant nærmest spydd ut utvidelser, oppgraderinger og andre effekter basert på Half-Life-universet. Heldigvis har ikke kvaliteten blitt ofret, og fansen likte godt både Opposing Force-utvidelsen, og CounterStrike, som er en kjempepopulær multiplayer-pakke.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Nå kommer altså Blueshift. Denne pakken er igjen rettet mot enkeltspillere, og forteller historien sett gjennom øyene på en sikkerhetsvakt i Black Mesa-laboratoriet – Barney Calhoun. Oppdraget er egentlig ikke mer komplisert enn å komme seg ut i live, og gjerne redde noen forskere underveis. Heldigvis holder Blueshift seg til Half-Life-standarden, og byr på en stemningsfull opplevelse full av overraskelser.

En dårlig dag

Begynnelsen av spillet plasserer deg i en vogn som transporterer deg inn i Black Mesa på begynnelsen av nok en arbeidsdag. Klassisk Half-Life, med andre ord. Følger du med, vil du se glimt av både Gordon Freeman og den mystiske, dresskledde mannen med koffert. Om ikke lenge går alt til helvete, og basen er plutselig full av monstre, forskere som løper for livet og døde sikkerhetsvakter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Half-Life: Blueshift

Det som følger er en håndfull episoder, som først dreier seg om ren overlevelse, og etter hvert som du møter kolleger fra basen får du mer konkrete oppdrag. Du kommer til å slåss mot mange av de kjente og kjære Half-Life-mostrene, og selvsagt også regjeringssoldater med mord i blikket. Du vil også ta en kjapp tur innom planeten Xen. Utenom ren action har Blueshift også et par gåter på lager, som virker svært bra gjennomtenkt. Dessverre får vi også noen hoppe-gåter, som er egentlig helt malplassert i et spill som Half-Life.

Vi synes alt i alt at Blueshift er en verdig ”oppfølger” til originalen, og byr på masse spillbarhet som er like involverende som Half-Life.

Innholdsmessig er det altså få overraskelser – er du kjent med Half-Life-historien og bakgrunnen, vil du raskt forstå hva som foregår og hvordan du skal løse problemene. Det eneste vi har å si på innholdet i pakken er at den er altfor kort. Riktignok får du med deg også Opposing Force-pakken og en del andre tillegg, men vi skulle heller sett et oppdrag til i stedet…

Litt gammeldags

Half-Life: Blueshift

En annen innvending vi har mot Blueshift er kanskje litt urettferdig. Grafisk sett er nemlig ikke Half-Life så banebrytende som den engang var, og i og med at Blueshift bruker den samme teknologien ser det ikke fullt så bra ut. Du får riktignok muligheten til å oppgradere den visuelle delen som gir mer detaljerte modeller og animasjoner, men spillet bærer preg av at teknologien er et par år gammel. Men – det er jo innholdet som teller mest, og vi er av den grunn villige til å se forbi de grafiske problemene.

Konklusjon

Spørsmålet er om pakken er virkelig verdt dine penger. Selv om det du får er av svært høy kvalitet og bør tilfredstille enhver Half-Life-entusiast, synes vi at utviklerne kunne godt tatt med litt mer innhold.

Vi håper også at dette setter streken for hvor mye Half-Life kan melkes i denne omgang. Utviklerne bør nå konsentrere seg om en fullstendig oppfølger, med en ny historie, bakgrunn, personer og ikke minst en oppdatert grafikkteknologi.