Hvordan selge ting på Finn

Gulltips: Slik får du solgt tingene dine på Finn

Hva har du gjort feil når Finn-annonsen din har lagt ute i flere måneder uten noe respons fra kjøpere? Med disse triksene får du garantert solgt tingene dine kjapt.

FÅ DET SOLGT: Hvis salgsannonsen din har lagt ute i evigheter uten at noen viser interesse for det du selger, er det smart å redigere den med noen enkle tips. De får du i artikkelen under. Foto: Illustrasjon.
FÅ DET SOLGT: Hvis salgsannonsen din har lagt ute i evigheter uten at noen viser interesse for det du selger, er det smart å redigere den med noen enkle tips. De får du i artikkelen under. Foto: Illustrasjon.Vis mer

Hver uke får kjøp-og salgtjenesten Finn.no over to millioner unike besøk, og med flere millioner ting som selges på Torget hvert år, er det konkurranse om oppmerksomheten til kjøperne.

Vil du selge tingene dine på Finn, er det derfor viktig å legge ned litt ekstra arbeid i annonsen din før du legger varen ut for salg.

Her får du eksperttipsene som kan hjelpe deg å selge unna tingene dine så kjapt som mulig.

Gode bilder

Espen Venås (25) fra Trondheim har solid erfaring med å selge ting på nett. Hans hobby er nemlig å kjøpe inn eksklusive og ettertraktede merkeklær-og sko, for så å selge dette videre som privatperson på nett til dobbel eller tredobbel pris. Han kjøper varer gjennom vanlige butikker og lukkede Facebook-grupper, og klærne selger han videre gjennom salgssider på nett og via salgsapper.

Dette gjør han god business på:

- Grunnen til det, er såkalt supply and demand. Det er ikke alle merkeklærne som har dobbel prisverdi, men når for eksempel merket Supreme slipper en genser, som er deres signaturplagg, til for eksempel 2.000 kroner, er det så få eksemplarer av den at den blir utsolgt på 17 sekunder. Dermed er etterspørselen svært høy for de kjøperinteresserte som ikke fikk tak i genseren med en gang, forteller Venås til Dinside.

Han passer på at kjøperne er klare over dette, derfor tar han produktbildene selv. Og disse må være av solid kvalitet.

SELGER PÅ NETT: Espen Venås (25) fra Trondheim har god erfaring med å selge tingene sine på nett. Foto: Privat.
SELGER PÅ NETT: Espen Venås (25) fra Trondheim har god erfaring med å selge tingene sine på nett. Foto: Privat. Vis mer

Tenk deg selv; når du handler på nett, er det første du ser på bildet av produktet du vil kjøpe. Dette klikker du mest sannsynlig på for å forstørre det opp slik at du får sjekke produktet nøye. Er bildene av produktet uklare og mørke, vil du kanskje klikke deg kjapt ut fra salgsannonsen, og fortsette å lete videre etter produktet blant andre annonser.

Derfor: når du skal lage en salgsannonse på nett, bør prioritet nummer én være å ta gode bilder av produktet.

- Det viktigste er at produktet vises godt. Lys gjør mye med bildet, understreker Venås.

For at kjøperen skal kunne stole på at han er en seriøs aktør, pleier Venås også å legge ved et såkalt tagged picture, som vil si at han skriver navnet sitt på en lapp og legger ved produktet på bildet, slik at kjøper ser at han faktisk har varen han selger.

Riktig prisnivå

Når du skal selge en bruktvare på Finn, er det også essensielt å vite hvilken pris som er riktig å ta for produktet. Så hvordan finne ut av dette?

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig hos Finn, anbefaler først og fremst at du sjekker hva tilsvarende produkter på Finn koster:

TIPSER: Kristine Eia Kirkholm, PR-og kommunikasjonsansvarlig hos FINN. Foto: FINN.
TIPSER: Kristine Eia Kirkholm, PR-og kommunikasjonsansvarlig hos FINN. Foto: FINN. Vis mer

- Deretter bør du legge deg på samme nivå, eventuelt noe lavere. Alternativt kan du vurdere hva du har gitt for produktet i utgangspunktet, hva tilsvarende produkter koster nytt i dag, hvor gammelt eller slitt det er, og gå ned et sted mellom 10-50 prosent, sier Kirkholm til Dinside.

Er det et helt nytt produkt med lappene på, må du antakelig ned 10-20 prosent. Er det et produkt som er brukt to eller flere ganger, må du ned 30-40 prosent, mener hun.

- Dette kommer selvfølgelig an på hvor ettertraktet produktet er også. Er det for eksempel helt utsolgt i butikk, og mange som er på jakt etter produktet, har du mulighet til å legge deg tettere på nypris, tipser Kirkholm.

Dette er også noe Venås erfarer når han selger ettertraktede produkter. Han følger også nøye med på markedet, og ser hva slags pris andre folk legger produktene sine ut for.

- Det som er fint med merkeklær-og sko, er at det fremdeles har samme gode verdi selv om de er pent brukt, sier han.

Sesong-tilpasset annonse

Et annet nøkkeltips å ta med seg, er å legge ut typiske sesongvarer i tilsvarende sesong:

- Mange produkter er aktuelle hele året, men det er sannsynlig at du får best respons på parkasen på høsten/vinteren, og på sandalene om våren/sommeren, understreker Kirkholm.

Nøye beskrivelse

Sist, men ikke minst, så er det viktig å beskrive produktets tilstand så nøye som mulig. Du må være ærlig om produktets tilstand og kvalitet, og gjerne opplyse om hvor godt brukt salgsvaren er, og hvor gammel varen er. Men ikke skriv deg bort - det må være kjapt og lett for kjøper å lese gjennom:

- Her bør du være så konkret som mulig, og opplyse om alt det viktige - ikke skriv for lite og ikke for mye, tipser Venås.

I tillegg bør du oppgi hvorvidt du synes det er greit å sende ting i posten, og hva du eventuelt tar i tilleggspris for dette, anbefaler Kirkholm.

- Tjenesten megtildeg har fastpris og kan sende til store deler av landet fra de største byene, tipser hun.

Venås mener til slutt at det er gull med gode referanser:

- Når du har fått solgt et produkt - be gjerne kjøper om å skrive en kort referanse til deg. Så lagrer du et bilde av denne referansen som du kan sende til en ny kjøper, så føler han/hun seg trygg på at du er redelig, sier han.