Gratis filmfremkalling på nettet

Nok et gratistilbud dukker snart opp på Internett: Gratis fremkalling av film. Alt du trenger å gjøre i gjengjeld, er å ta en titt på dine egne bilder på et passord-sikret nettsted.

Det er det San Francisco-baserte selskapet Snapfish.com Inc. som sier det skal komme med tilbudet om gratis filmfremkalling via Internett i løpet av året.

Du sender inn filmrullene dine til Snapfish.com (ja, konvensjonelle filmruller – du behøver ikke å ta digitale bilder). Snapfish.com fremkaller filmrullene, lager bilder og sender bilder og negativer tilbake til deg. Fotoarbeidet er gratis, men du må betale ”shipping and handling”-kostnader. Hvor mye dette vil dreie seg om, og om de tar imot kunder utenfor USA, vet vi foreløpig ikke. Men ideen er i alle fall spennende – og kanskje noe for det norske markedet også?

Fotoalbum gir penger i kassen

For Snapfish.com regner med å tjene gode penger på opplegget. Som del av avtalen, legges også bildene dine ut i digitalt format på passord-sikrede nettsider, og du må gå inn på sidene og se på bildene. Dette skaper selvsagt mange sidevisninger, som kan oversettes til annonseinntekter for Snap.com.

I tillegg regner selskapet også med at du kommer til å sende lenken til siden din – ditt digitale fotoalbum – videre til familie og venner. Og administrerende direktør i Snapfish.com, 29-åringen Raj Kipoor, er også helt sikkert på at de fleste brukerne kommer til å bestille forskjellige type varer med fototrykk – så som kaffekrus eller kalender til bestemor, dekorert med flotte feriebilder av deg og familien.

Kopier og forstørrelser av bildene, med og uten rammer, lages og selges også. Og derved er en ny nettbutikk ute på markedsplassen.

Men det stopper ikke der.

Kjenner deg -- gradvis

Snapfish.com, som nylig fikk 7,5 millioner dollar (nesten 62 millioner kroner) fra sine investorer, skal være flinke til å få noe tilbake for gratistjenesten selskapet tilbyr deg. Hver gang du benytter deg av tjenesten, blir du spurt om mer brukerinformasjon – litt mer og mer for hver gang. På den måten bygger selskapet opp et mer omfattende inntrykk av deg, og jo mer det vet om deg, jo mer kan det gjøre med den registrerte informasjonen.

På spørsmål om brukerne vil bli overveldet av annonser på sidene til Snapfish.com, svarte Kipoor nylig til amerikanske PC World:

- Du blir ikke bombardert. Du får relevante meldinger som kommer til syne på passende tidspunkt. Annonsene er skilt fra bildene.

Kipoor sier også at selskapet vil fokusere markedsføringen rundt det han kaller for ”transition points”. Hva det vil bety konkret vet vi ikke, men vi kan for eksempel tenke oss at annonsebannere kommer opp mens du venter på at bildene dine skal lastes ned, eller på sentrale nettsider som du ofte må innom.

Overgang til digitalfotografi

I tillegg har Snapfish.com som målsetting å ta deg med inn i fremtidens fotoverden. Selskapet håper nemlig at brukere, som får se bildene sine digitalt på Internett og oppdager hvor enkelt det er å sende bilder videre i digitalt format, etter hvert vil gå over til å kjøpe og benytte digitale kamera i stedet for konvensjonelle kamera med film.

Og skulle du gå over til digitalfotografi, håper selvsagt Snapfish.com at du fremdeles vil benytte deres digitale tjenester, inklusive tilbudet om et digitalt nettalbum som du kan vise til dine bekjente.

Frem til du eventuelt ønsker å velge 100% digitale løsninger, kan du sende inn opptil 12-15 ruller film til Snapfish.com for gratis fremkalling osv.

I tillegg til deg som benytter konvensjonelle fotoapparater med film, vil Snapfish.com-tjenestene også være tilgjengelige for brukere av digitale kamera allerede fra starten av. Og oppstarten av tjenestene på Snapfish.com blir antagelig i løpet av andre kvartal i år, selv om Kipoor ikke ønsker å lansere tjenesten før de er sikre på at alt fungere som det skal.

Det er allerede mulighet for å sette seg på selskapets epostliste, på nettsidene til Snapfish.com.

Risky business?

Selv om Kipoor i Snapfish.com sier at ”free is a very popular thing” i et intervju med ZDNet, så er ikke alle enige at dette er den beste veien å gå for å øke kundeandelen.

Gary Tashjian, visepresident for markedsføring i selskapet Seattle FilmWorks, mener noe annet:

- Historisk sett har vi sett at forbrukere er følsomme for pris. Men det er et punkt med fotografier hvor gratis er for godt til å være sant. Det er et punkt hvor du minsker pågangen når du setter ned prisen.

Seattle FilmWorks er et annet selskap i fotobransjen som, i samarbeid med det amerikanske telekommunikasjonsselskapet AT&T, tilbyr online ”fotoalbum” for en del av AT&T sine kunder som tar digitale bilder.

Har du egne erfaringer med eller meninger om nettsteder som tilbyr ”fotoalbum” på Internett eller andre digitale fototjenester? Si din mening i diskusjonen nedenfor!