DIGITAL STRATEGI: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen la frem ny digital strategi for norsk skole i august. Her er Isaksen på besøk på Bekkestua barneskole i Bærum. Men økt bruk at digitale læringsplattformer kommer med et ansvar som ligger hos både leverandør, kommune og den enkelte skole. Foto: Mariam Butt/NTB Scanpix.
DIGITAL STRATEGI: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen la frem ny digital strategi for norsk skole i august. Her er Isaksen på besøk på Bekkestua barneskole i Bærum. Men økt bruk at digitale læringsplattformer kommer med et ansvar som ligger hos både leverandør, kommune og den enkelte skole. Foto: Mariam Butt/NTB Scanpix.Vis mer

Økende antall digitale plattformer

Google inntar norske klasserom - men hva med personvernet?

Google og andre aktører inntar norske skoler. Kontrakter, sikkerhet og informasjon blir stadig viktigere, og hovedansvaret ligger hos skoleledelsen.

Alle barn skal bruke digitale verktøy i skolehverdagen med mål om å øke kvaliteten på undervisningen, bidra til motivasjon og bedre tilpasset opplæring.

- Nå er det rundt 70 til 80 digitale aktører på utdanningsmarkedet i Norge, og det har vært en eksplosiv vekst de siste årene, sier Heidi Arnesen Austlid, administrerende direktør i IKT Norge.

Blant leverandørene av digitale læringsplattformer er det nordiske aktører som Its Learning, Fronter, Skooler og IST Læring, men også den globale giganten Google har inntatt det norske utdanningsmarkedet.

Kommunens ansvar

Hvilken digital læringsplattform som brukes på skolen til ditt barn bestemmes av kommunen eller den enkelte skole, noe som gjør at det kan være flere forskjellige plattformer i bruk på skolene i samme kommune.

Eirin Oda Lauvset, juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet. Foto: Åsa Mikkelsen. Vis mer

- Vi forventer at alle kommuner og skoleeiere har gjennomgått avtale med leverandør av aktuell digital læringsplattform, og at det framgår tydelig av avtalen at skolen har kontroll på opplysningene som hentes inn om elevene, sier Eirin Oda Lauvset, juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet.

Google Classroom, en del av G Suite for Education, er en nykommer i norske skoler. Den digitale læringsplattformen ble lansert i 2014 og brukes av 20 millioner lærere og elever over hele verden.

- Vi har en generell bekymring for skoleeiere som må forhandle standardkontrakter med de store globale aktørene. Slike forhandlingsprosesser kan være tøffe, og det er en utfordring å tilpasse en global plattform til norske skoler da det er forskjellig regelverk i ulike land, sier Lauvset.

Christopher Conradi, norgessjef for Google Cloud, understreker at i G Suite for Education er Google databehandler, ikke dataeier. Det betyr at det globale selskapet ikke kan bruke eller administrere elevenes data når skolen bruker deres læringsplattform.

- Kommunen må sørge for at Google som databehandler følger personopplysningsloven. Dermed trenger man ikke samtykke fra den enkelte skole eller forelder for bruk av Google-verktøy i skolesammenheng, sier Conradi.

Ingen aldersgrense

For å opprette en privat Google-konto er det en aldersgrense på 13 år i Norge, men dette gjelder ikke for selskapets skoleplattform.

Christopher Conradi, norgessjef for Google Cloud. Foto: Svein Finneide/SF Foto. Vis mer

- Vi har egne kontraktsvilkår som for eksempel sier at reklame ikke kan vises til brukerne. Dette gjør at det ikke er aldersgrense i våre vilkår for skoleplattformen. Skolen setter opp kontoene i tråd med gjeldende retningslinjer og avtaler med foreldrene, sier Conradi.

Alle skolene i Trondheim kommune gikk over til IST Læring høsten 2016, en læringsplattform som kan integreres med tjenester fra Google eller Microsoft. For trøndelagskommunen falt valget av tilleggstjeneste på førstnevnte.

- Avtalen mellom kommunen og læringsplattformen er todelt: Google gir oss kjernetjenester som regneark, tekstbehandling og lagring i nettsky. IST brukes til vurdering, utviklingssamtaler og er knyttet opp mot læreplansmål. Vi har databehandlingsavtaler med både Google og IST, sier Leif Cato Larsen, spesialkonsulent i Fagenhet for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune.

Larsen legger til at en av de største utfordringene med å inngå avtale med kun Google er at de er en global aktør som ikke tar hensyn til norsk læreplan. Derfor valgte de å kombinere Google-tjenestene med IST, som er en nordisk læringsplattform.

Sikker pålogging

Datatilsynet har flere anbefalinger til skoleeiere som bruker digitale læringsplattformer:

- Vær nøye med å gjennomgå avtalen med leverandøren, sørg for at opplysninger om eleven kun brukes i skolesammenheng, la læringsplattformene være gjenstand for tilsyn og kontroll, samt vær åpen om lagrings- og slettingsprosesser, ramser Lauvset opp.

I etterkant av tilsynsrunder Datatilsynet gjennomførte i 2013 og 2014, som avdekket mangelfulle rutiner i bruk av digitale læringsplattformer, bidro de til noen internasjonale retningslinjer sammen med amerikanske datamyndigheter.

- Vi fikk blant annet inn et krav om totrinns autorisering når skoleledelsen og lærerne logger seg på læringsplattformene, etter manglene vi fant under tilsynsrundene. Dette er et krav vi i vedtaksform har stilt til flere skoleeiere, og som vi nå har fått bekreftet at implementeres fra skolestart 2017 av flere fylkeskommuner, sier Lauvset.

I Trondheim kommune bruker alle ansatte i skolen totrinns pålogging hvor de får en kode på mobilen i tillegg til brukernavn og passord, ifølge spesialkonsulent Larsen.

Gi nok informasjon

Undersøkelsene til Datatilsynet i 2013 og 2014, hvor Its Learning og Fronter ble lagt under lupen, avdekket at informasjonen til foresatte om skolens digitale plattformer ikke var tilstrekkelig.

- Vi driver et kontinuerlig arbeid for å ta vare på elevenes data. Personvern, sikkerhet og informasjon er noe vi tar på alvor. Lærerne og kommunen har mange muligheter til å begrense elevenes databruk i skolesammenheng, slik at opplæringen kan skje i en trygg setting, sier Larsen i Trondheim kommune.

Google oppfordrer også til å besøke selskapets utdanningsside, der en del er dedikert til de vanlige spørsmålene lærere, skoleledere, IT-ledere og foreldre har om hvordan student data brukes.

- Lærerens tid er begrenset og det er et behov for verktøy som hjelper med å spare verdifull tid. Å forbedre resultater, er et av skolenes delmål. For enkelte skoler kan teknologi fungere som katalysator og verktøy for å oppnå dette målet, sier Conradi i Google.

Best når teknologien brukes riktig

Til tross for farer med å bruke digitale læringsplattformer og høye krav til kommunen og skolens kompetanse, er det flere fordeler med å digitalisere elevenes skolehverdag.

Heidi Arnesen Austlid, administrerende direktør i IKT Norge. Foto: IKT Norge. Vis mer

- Digitale læringsplattformer kan brukes til å bygge bro mellom hjem og skole, lærer og elev og bidra til tilpasset opplæring. Plattformene er blant annet at eneste verktøy som tilbyr individuelt tilpasset opplæring, og de frigjør tid for lærerne til oppgavene som krever menneskelig oppfølging, sier Austlid i IKT Norge.

Austlid understreker likevel at teknologien alene ikke skaper læring, det viktige er hvordan den brukes.

Alle digitale valg forutsetter at skolene vet hva de skal bestille og hvilke utfordringer digital teknologi kan hjelpe dem med. Det er avgjørende at skolene er tydelige på hvilke mål de skal oppnå.

- Etter overgangen til IST og Google Classroom ser vi alle mulighetene læringsplattformen gir til elev og lærer. Det er stor fordel med et system som fungerer hvor og når som helst, samt på mobil, nettbrett og PC. De skybaserte løsningene gjør det mulig å dele dokumenter i utstrakt grad. Måten å jobbe på har endret seg i kommunen, sier Larsen i Trondheim kommune.