<strong>MYE SVINDEL:</strong> Googles årlige annonserapport avslører at det fortsatt er svært mange svindelannonser å finne på nettet. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
MYE SVINDEL: Googles årlige annonserapport avslører at det fortsatt er svært mange svindelannonser å finne på nettet. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Google blokkerer 5.000 annonser i minuttet

Har sett økning særlig under corona-utbruddet.

Publisert

I sin årlige «bad ads report» har Google nå gått igjennom sitt arbeid med å blokkere ondsinnede annonser på sine plattformer. Googles annonsetjenester brukes av svært mange nettsider, også mange norske.

Konklusjonen ble at selskapet i 2019 blokkerte hele 2,7 milliarder annonser, eller da over 5.000 annonser i minuttet. Over én million annonsører ble utstengt fra Googles annonsetjenester, og annonsevisning ble stoppet hos over 1,2 millioner nettsteder, som brøt med retningslinjene vedrørende hvordan annonser skal vises.

Dette er et område flere tusen Google-ansatte jobber med.

Spesielt fokus på corona-utbruddet

Google har hatt et eget team som bare har jobbet med annonser knyttet til coronaviruset. Selskapet så raskt at det kom mange svindelannonser for produkter som var ettertraktet, som ansiktsmasker og lignende.

Disse produktene var ofte uekte og overpriset, eller fra aktører som aldri sendte ut varer, men bare lurte til seg penger. Nylig viste en undersøkelse at én av fire nordmenn har blitt forsøkt «corona-svindlet».

Bare innenfor disse produktene har Google blokkert flere titalls millioner annonser i løpet av få måneder.

Prioriterer svindel

Generelt har Google mest fokus på å fjerne annonser fra aktører som prøver å utnytte brukerne. Eksempler på dette er annonser som prøver å lure brukerne ved å se ut som feilmeldinger, der blir oppfordret til å laste ned uhumsk programvare.

I 2019 så de også (sikkert spesielt i USA) mange annonser for å fornye passet sitt, der bakmennenes hensikt var å få tak i ting som person- og kredittkortnumre - såkalt phishing (nettfisking).

Men siden Google lenge har jobbet med automatisk å filtrere ut slike «trick to click» og nettfiskingsannonser, var det faktisk en nedgang på 50 prosent i disse to kategoriene i 2019 kontra året før, og da «bare» henholdsvis 19 og 35 millioner annonser.

Stiller krav til utlånere

En annen annonsekategori det har blitt mer av de siste årene er annonser for utlån av penger, i tråd med at slikt nå i hovedsak foregår på nettet og ikke i fysiske banker.

Her har Google skjerpet kravene til annonsørene, slik at de nå er nødt til å vise alle gebyrer og risikoer på sine nettsider. I enkelte land kreves det også at utlåneren er godkjent av den aktuelle instansen hos myndighetene.

Med strengere regler har de derfor tatt ned nesten 10 millioner slike annonser i 2019, en dobling fra 2018.

– Folk stoler på Google når de leter etter informasjon, og vi er forpliktet til å sikre at de også kan stole på annonsene de ser på våre plattformer også, sier Scott Spencer, visedirektør for annonsesikkerhet og -personvern hos Google.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer