Genmanipulert underholdning med Evolva

Endelig et spill med et helt nytt konsept! Utviklingshuset Computer Artworks har levert en liten perle, som er noe annet enn alle de kjedelige actionspillene. Her er våre førsteinntrykk.

Computer Artworks er ikke akkurat kjent for dataspill, men snarere for sine ”organiske” skjermsparere og lignende. Nå har selskapet imidlertid overført sine design-ideer til et spill, og resultatet er faktisk svært vellykket.

Prinsippet i spillet kan virke noe forvirrende til å begynne med, men er egentlig ganske enkelt. En ond parasitt tar over planetene rundt omkring i vår galakse, og ditt oppdrag er å stanse den. Du blir sendt til en avsideliggende planet hvor parasitten har begynt å spre seg, og med deg har du fire såkalte Genohunters – en ny rase av krigere som kan absorbere DNA for å styrke seg selv.

Din oppgave som spiller blir å styre disse fire jegerne – samtidig. Du bestemmer over én om gangen, mens du kan følge med på hva de resterende tre foretar seg i mindre vinduer nederst på skjermen. Du kan gi de tre andre enkle ordre, som å følge etter deg eller bli stående. Og du kan fritt velge hvilken Genohunter du vil styre akkurat der og da, og siden de varierer i styrke og andre egenskaper, er det viktig å plukke ut riktig mann til jobben.

Kunsten å absorbere

Det kanskje mest interessante i Evolva er mutasjonene. På planeten finnes det mange levende skapninger – først og fremst fiender, men også en del nøytrale dyr som løper rundt uten å plage noen (men de er i stand til å forsvare seg). Hver gang en av dine Genohunters dreper noen av dem, må du sørge for at jegeren din ”parterer” byttet og suger i seg kjøttstykkene som blir liggende igjen. Det høres brutalt ut, men prosessen gir jegerne DNA som er essensiell for å styrke dem.

Etter å ha fått i seg nok gener, kan Genohunters muteres på to separate områder – angrep og forsvar. Angrepsvåpnene er det til sammen ti av, men jegerne dine begynner med bare never. Hvis en av dem da for eksempel dreper et monster som bruker flammer som våpen, absorberer jegeren din monsterets DNA og får flamme-muligheter. Jo flere flamme-gener du klarer å få i jegerne dine, desto kraftigere blir våpenet. Når du får en Genohunter til å drepe noen av de uskyldige, nøytrale dyrene, øker du jegeren sine forsvarsmuligheter som fart eller skjold. Trikset er å kombinere og balansere de defensive og offensive egenskapene på riktig måte.

Visuell nytelse

Evolva er et av de første spillene utviklet med Transform & Lighting i tankene. Denne teknologien, som foreløpig bare støttes av grafikkbrikkene NVIDIA GeForce 256 og S3 Savage 2000, tilbyr betydelig høyere grafikkvalitet enn vi er vant til, med spillermodeller med svært høyt polygonantall. Vi prøvde Evolva på et GeForce-grafikkort, og er mildt sagt imponert. Både Genohunters og øvrige monstre er meget detaljerte og ser nesten levende ut...det eneste problemet er at vi savner litt flere animasjoner.

Landskapet på brettene vi har sett på er meget vakkert. Store planter dominerer bildet, og det hele ser ganske surrealistisk ut. Legg til de sære skapningene som befolker planeten, og det er sikkert at øynene dine vil få en behagelig – og fascinerende – opplevelse.

Spillbarhet

Evolva er i bunn og i grunn et actionspill. Du skal løpe rundt og drepe flest mulig monstre med diverse våpen. Men dette foregår i omgivelser som ikke ligner noen andre spill, kanskje bortsett fra klassiske MDK. Dessuten er det mange veier du kan gå, takket være de innovative mutasjonsystemene. Tenk deg at du skaper en gruppe Genohunters hvor hver av dem er høyt spesialisert på forskjellige områder innenfor angrep og forsvar, for så å benytte hver enkel av jegerne til oppdrag de passer best til. Mulighetene er enorme!

Spillet flyter bra, det er store områder å utforske (kanskje litt for lett å gå seg vill) og du skjønner fort hvordan du skal kontrollere og bruke de forskjellige jegerne.

Vi har ikke spilt nok av Evolva (fullversjonen kommer først i april) til å kunne gi et helhetlig inntrykk av alle brettene og hvordan flyten er på dem. Men det vi har sett er svært lovende, og i alle fall veldig annerledes enn det du er vant til. Vi ser frem til fullversjonen, og anbefaler at du i mellomtiden laster ned demoen (30 MB) fra denne adressen.