Fotorealistisk spillgrafikk

Grafikkbrikke-produsenten 3dfx har gjort seg berømt for sine Voodoo-prossesorer. Nylig annonserte de utviklingen av en ny teknologi som lover å øke realismen til nesten fotorealistiske nivåer i dataspill og andre 3D-applikasjoner.

3dfx har hittil vært kjent for sin prioritering av hastighet fremfor bildekvalitet. Derfor er det noe overraskende at akkurat dette firmaet nå introduserer en teknologi som ifølge dem selv skal bringe spillgrafikk til nesten fotorealistiske nivåer. Teknologien som skal gjøre dette mulig heter T-Buffer, og har hittil kun vært benyttet i profesjonelle sammenhenger som produksjon av film i Hollywood.

Dramatisk forskjell

T-Buffer fokuserer på en rekke områder som hittil ikke har vært brukt i spillsammenhenger, rett og slett fordi de krevde for mye av PCen.

Ingen kantutjevning Vis mer

Den første forbedringen er introduksjonen av kantutjevning (eng. anti aliasing), som jevner ut polygon-kanter, slik at de fremstår mye ”mykere”, istedenfor dagens trappetrinn-lignende linjer. Kantutjevning har også vært benyttet tidligere, men i mindre grad og med store tap av hastighet. Gjennom T-Buffer vil 3D-scenene se mye mer realistiske ut.

Den samme scenen med kantutjevning Vis mer

De andre forbedringen er en effekt som lager bevegelsesuskarphet. Vi er vant til at objekter som flytter på seg blir litt uskarpe, og følelsen av realisme blir betydelig høyere med dette.

Den tredje forbedringen er en effekt som er kjent fra fotografi og film, og dreier seg om hva som har fokus. Denne effekten etterligner et kamera som fokuserer på et objekt, mens bakgrunnen blir uskarp. Det jobbes også med skygger og refleksjoner, slik at f.eks. en skygge er skarp helt inntil objektet, mens den blir mer og mer uskarp hvis avstanden øker.

Bevegelsesuskarphet Vis mer

Alle disse teknikkene utgjør ikke nødvendigvis den helt store forskjellen hver for seg, men kombinert bidrar de til en dramatisk økning av realisme-nivået i dataspill. Særelig kantutjevningsteknologien blir av 3dfx betegnet som revolusjonerende.

Hva er fremtiden?

I følge 3dfx selv, er T-Buffer et verktøy, ikke en teknikk. Med det menes at spillutviklerne har gode muligheter til å utvide de allerede tilgjengelige effektene, og legge til nye. Firmaet lover at denne fleksible teknologien kombinert med utviklernes kreativitet vil gi forbrukere nye nivåer av visuell realisme.

Det gjenstår å se om disse påstandene virkelig stemmer. For å finne ut av det , må vi vente til den første brikken som støtter T-Buffer kommer på markedet. 3dfx har fortsatt ikke kommet med en offisiell uttalelse om sitt nye Voodoo 4-kort, men alt tyder på at denne vil være tilgjengelig i september i år, og at den vil støtte den nye teknologien.

Konkurrentene sover imidlertid ikke, og NVIDIA har allerede antydet at deres kommende NV10-brikke vil støtte Transform & Lighting-teknologien, som skal lette PCens prosessor for betydelige mengder arbeid. Da kan CPUen ta seg av AI-kalkulasjonene og resultatet er penere, raskere spill med kunstig intelligens på hittil usett nivå.

Du kan lese mer om T-Buffer på denne siden.