Forhåndstitt på høstens vikingeventyr

Et av høstens mest interessante actionspill omhandler en periode vi kjenner godt fra historiebøkene, nemlig vikingtiden. Selv om spillet kanskje ikke er helt korrekt historisk sett, er det i alle fall svært spennende.

Spillet heter Rune, og er fremdeles under utvikling av Human Head Studios. Rune har lenge vært kjent for de som følger med i spillbransjen, og forventningene har vært store. Det var derfor hyggelig å motta en tidlig presse-CD med tre brett fra spillet. Riktignok er koden noe amputert (det mangler blant annet en del lydeeffekter og animasjoner), men gir et godt inntrykk av hva vi kan vente oss fra fullversjonen, som skal komme i butikkene i oktober.

Historien følger en ung viking som heter Ragnar. Etter at flere av de nærliggende landsbyene blir angrepet av den onde Conrack, reiser krigerne for å sette en stopper for terroren. Ragnar er en av dem, på sitt første tokt…

De tre brettene er tatt fra tre forskjellige områder i spillet: Underjordiske tunneler, fjell og en vikinglandsby. I denne tidlige versjonen fikk vi ikke noe forklaring på sammenhengen eller formålet med disse områdene, men dette kommer selvsagt i fullversjonen.

Sverd og øks

Rune er et tredjepersonsspill, hvilket betyr at du ser skikkelsen til Ragnar bakfra. Ragnar er en kraftig kar, og kan bære flere våpen samtidig, som forskjellige typer sverder, øks og skjold. Alle våpnene er temmelig massive, og du kan ofte plukke opp nytt utstyr som dine fiender har mistet (etter at du har slaktet dem).

De motstanderne vi har sett varierer fra små, trolllignende skikkelser, svære isbjørn-monstre til vanlige mennenesker. I kampens hete kan du benytte deg av forskjellige defensive og offensive strategier, spesielt hvis du har plukket opp et skjold. Angrepene blir kraftigere hvis du beveger deg forover mens du slår, men samtidig blir du mer utsatt for motstandernes slag. Kampene mot menneskelige motstanderne er de mest interessante, i og med at disse også har en del strategier de bruker mot deg. Den kunstige intelligensen er generelt svært bra, og mange av fiendene er en skikkelig utfordring.

Brettene er ellers bra designet. Vi synes landsby-brettet er best, og inneholder mest variasjon. Stemningen generelt er ganske mørk og skummel, og minner litt om Heretic II, som kom for en del år siden. Vi hadde imidlertid ikke hatt noe imot noen flere uventede sekvenser.

Fortsatt liv i Unreal

Rune bruker Unreal Tournament-motoren for å vise grafikken. Designerne har gjort en svært god jobb: Av alle Unreal-baserte spill vi har sett, er det dette som ser best ut. Selv om Unreal-teknologien ikke lenger er den nyeste på markedet, har Human Head tatt med flere teknologier, som skjelett-animasjon, for å optimalisere grafikken. Det ser riktig så pent ut. Bevegelsene til modellene er også temmelig naturlige og detaljerte.

Vi regner med at den visuelle kvaliteten vil bli enda høyere i ferdigversjonen, ettersom det fremdeles mangler noen animasjoner og andre detaljer i testversjonen vi har kikket på.

Det samme gjelder lyden. Ikke alle skikkelsene i spillet har fått stemme, men ellers høres det definitivt bra ut. En gang i blant kan man også høre ordentlig musikk, som passer fint til stemningen.

Vi gleder oss

Rune har de ingrediensene som trengs for å lage et bra actionspill; fart, gåter og ikke minst masse slåssing med store våpen. Vi gleder oss til å få vite mer om bakgrunnen for Ragnars eventyr, se flere monstre og sverd. Vi kan allerede anbefale Rune som en av årets julegaver, forutsatt at Human Head rekker å få det ferdig i tide.