FIFA 2002

Det er november, og da er tiden inne for en ny utgave av verdens mest populære fotballspill. Men fortvil ikke – FIFA 2002 er mye mer enn bare et nytt årstall, her er det mange nyheter på gang.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Undertegnede har ikke lenger oversikt over hvor mange offisielle FIFA-spill det har kommet fra Elecronic Arts-leiren gjennom tidene. Én ting er imidlertid klart: Til tross for tilbakevendende kritikk, har de blitt enorme salgssuksesser, alle som en.

Spesielt de to siste FIFA-spillene har måttet tåle ris for manglende kunstig intelligens og fokus på rask action fremfor realisme. Dette er et av områdene EA nå har jobbet med, noe som resulterer i at spillet er blitt mye bedre i våre øyne.

Masse lag

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Som vanlig har du muligheten til å velge mellom en lang rekke fotballag fra hele verden. De fleste europeiske ligaene er med, inkludert den norske Tippeligaen, i tillegg til flere ligaer fra andre deler av verden. Naturligvis kan du også velge fra over 75 landslag. Det at spillet har den offisielle FIFA-lisensen innebærer som vanlig at alle navnene, sponsorene, lagene og draktene er på plass, og alt er oppdatert for å gjenspeile 2001-sesongen.

De viktigste nyhetene i FIFA 2002 omhandler imidlertid ikke ”overfladiske” områder som grafikk eller nye lag – her har EA gått grundigere til verks, og redesignet hele grunnmuren for spillet.

Mer intelligent

Utviklerne har i denne omgang konsentrert seg om både den kunstige intelligensen og et nytt spillsystem som øker graden av realismen uten å gjøre spillet alt for vanskelig.

FIFA 2002

Den klart viktigste nyheten er det nye pasning- og skytesystemet. Det er ikke lenger nok å bare skyte ballen i den generelle retningen av en medspiller – nå gjelder det å være presis, skyte i riktig retning og med riktig kraft. Spesielt det med kraft er et viktig moment. Du får nå muligheten til å ”lade opp” skuddet, og må ta i betraktning hvor mottakeren av pasningen befinner seg. Når ikke pasningen frem til din lagkamerat, vil den kunstige intelligensen sørge for at medspilleren reagerer og løper bort til ballen – men det gir selvsagt motstanderen tid til å plukke den opp.

Du kan også utføre pasninger som umiddelbart blir returnert til deg, noe som raskt forvirrer motstanderen og legger opp til noen spektakulære situasjoner.

Generelt har oppførselen til medspillere, motstanderne, keeperne og dommerne blitt mer realistisk og intelligent. Reaksjonsevnene er skjerpet, men det betyr ikke at det ikke er rom for menneskelig feil – noe som også er et pluss for oss som er ute etter mer realisme.

Vanskelighetsnivået er følgelig også blitt høyere, og det skal mye til for å vinne mot et topplag på høy vanskelighetsgrad. Du må være mer nøyaktig og raskere enn i de tidligere FIFA-spillene, og det resulterer også i lengre levetid for spillet.

Flott på utsiden

FIFA 2002

Alle FIFA-spillene har tradisjonelt vært i toppklasse når det gjelder grafikk, lyd og presentasjon, og 2002-versjonen er intet unntak. Ja, det ser enda bedre ut enn 2001-utgaven, spesielt spillerne er enda bedre animert, teksturene er sylskarpe og lyseffektene får dem til å se enda mer levende ut. Utviklerne har også forbedret grafikken på objekter rundt banen, for eksempel kamerafolkene som reagerer på ballens bevegelser.

Også lyden er flott, du hører spillernes verbale reaksjoner, publikums rop og selvsagt den humoristiske og vittige kommentaren til Jon Motson og Andy Gray.

Konklusjon

Vi har svært få negative innvendinger til årets FIFA-spill. 2002-utgaven gir bedre valuta for pengene enn før, og er definitivt det beste fotballspillet fra EA på lenge. Utviklerne har valgt den riktige retningen for FIFA-serien, og vi håper at de fortsetter med det. Vi anbefaler defor dette spillet til alle fotballinteresserte.