Får vi lovlig nettmusikk?

Secure Digital Music Initiative (SDMI) ble lansert i New York 15. desember 1998. Dette initiativet samler toppnavn i musikkbransjen og elektronikkbransjen, og skal arbeide for en legal distribusjon av musikk på Internett. Vil det være mulig?

For de som lar seg imponere av navn og titler, er listen over firmaer som støtter opp om initiativet ikke til å kimse av:

Platebransjen var representert ved:
BMG Entertainment, EMI Recorded Music, Sony Music Entertainment, Universal Music Group, Warner Bros. and Warner Music Group, Recording Industry Association of America (RIAA) og International Federation of the Phonographic Industry (IFPI).

Fra elektronikk- og teknologisiden:
AOL, AT&T, IBM, Lucent, Matsushita, Microsoft, RealNetworks, Sony Corporation og Toshiba Aris Technologies, Diamond Multimedia, Headspace, Iomega Liquid Audio, Samsung og Texas Instruments.

Men hva skal de egentlig gjøre?

Det er det for tidlig å si.

De skal samarbeide om å utvikle åpne og sikre standarder, men noen konkrete tekniske løsninger er ikke nevnt.

Det eneste effektive den etablerte industrien hittil har gjort, er å inkludere i platekontraktene at artistene ikke selv skal kunne distribuere musikken på Internett. Trusselen om kontraktbrudd er som kjent ingen spøk i denne bransjen.

Hva kan egentlig gjøres?

Det eneste bransjen kan gjøre, er å tilby en sikker, bedre og mer effektiv løsning enn dagens MP3-baserte amatørdistribusjon. Fremdeles er det for tungvint og upraktisk for det store flertall av lyttere å tukle med, selv om nye generasjoner både av teknologi og mennesker kanskje vil se helt annerledes på dette problemet.

Både bransjen og artistene må tenke nytt. Ideen om singler og album er ikke nødvendigvis gangbar i all fremtid. Musikkbruken endrer seg etter tilgjengeligheten, og bytteverdien endrer seg tilsvarende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammensatte album er allerede bestselgere over hele verden, og også brukerdefinerte album er en mulighet som prøves ut.

Bestselgerne er allerede så ”fete” at de tåler å tape markedsandeler, og gratis låter kan brukes aktivt til å markedsføre og drive fram nye artister.

Noe av problemet er også at ingen synes det er spesielt tragisk at verdens rikeste firmaer og artister taper noen millioner av sin overflod...

Ser vi kanskje begynnelsen på en liten ”revolusjon”?

Tidligere artikler om MP3 og musikkbransjen:

MP3-spiller med innebygget "kopibeskyttelse"
Mange nye MP3-spillere blir nå lansert
Bærbar MP3 med opptak
Rio-saken: 1- 0 ved pause
MP3-spilleren Rio stoppet - foreløpig
Musikkbransjen i USA saksøker Diamond Multimedia
Slutten på MP3?
Billig MP3-spiller fra Diamond
WinAmp 2.0 er her
Bedre enn MP3!
Flere bærbare MP3-spillere
MP3 og musikkbransjen - storm i et vannglass?
MP3 på stranda