Fantastiske fantasisamfunn på Internett

LOS ANGELES (DinSide Data): Virtuelle spillsamfunn er på full fart inn i de tusen hjem, og tungvektere som Sony og Microsoft satser nå for fullt på denne trenden. I Mars kom Sony med Everquest, som allerede har fått over 100 000 faste brukere. Nå kommer Microsoft med sitt alternativ, Asherons Call, og vi har tatt en sniktitt på produktet.

Skjermbilde fra Asherons Call. Du finner flere større skjermbilder på linkene under. Vis mer


På dataspillmessen E3, som nå holdes i Los Angeles, har vi snakket med representanter for Sony og sluppet inn på en eksklusiv visning hos Microsoft. Hos sistnevnte fikk vi se eventyrspillet Asherons Call, som skal ta opp kampen mot Sonys Everquest. Begge disse to spillene baserer seg på at dataspillere over hele verden danner samfunn og drar på eventyr i en virtuell verden på Internett.

Abonnere på moro

I tillegg til oppstartavgiften på 500 kroner, må alle spillerne også betale en månedsavgift på rundt 80 kroner for å delta, forteller Bill Trost, sjefdesigneren bak Everquest.

- Siden lanseringen for to måneder siden, har vi nå fått over 100 000 abonnenter, og det før vi har begynt å selge spillet utenfor USA, fortsetter Trost. Vi har nå 17 servere som til enhver tid har 1.000 – 1.500 brukere inne samtidig, så dette spillet har virkelig tatt av, avslutter en fornøyd Trost.

Gjørmen er borte

Å skape virtuelle verdener som flere tusen personer kan spille i samtidig, har alltid vært en drøm for spillentusiaster. De første internettverdener, såkalte MUDs (Multi User Dungeons), hadde ingen grafikk og var rimelig kompliserte å sette seg inn i. Det vil si at kun de mest fanatiske spilltilhengerne kunne koble seg opp, og danne virtuelle spillsamfunn.

Alle kan delta

Nå har dataspill som Meridian 59, AlphaWord, Ultima Online og Everquest skapt nettverdener med både tredimensjonal grafikk og god spillbarhet. Ultima Online var spillet som satte i gang virtuell internettspilling for alvor, og tiltrakk seg over 125 000 spillere som hver måned betalte 80 kroner for å dra på eventyr i et fantasisamfunn. I Everquest og Asherons Call, lager deltagerne virtuelle personer som så kan møtes for å dra på oppdrag. Disse oppdragene kan variere fra å finne en spesiell gjenstand til å overvinne et mektig monster.

Erfaring teller

Etter hvert oppdrag får spillerne gull og erfaringspoeng, som så kan brukes til å kjøpe utstyr eller ferdigheter. – Everquest er et standard "drepe monster spill", forteller Bill Trost. De som har spilt rollespillet AD&D eller liker bøkene til J.R.R Tolkien, vil føle seg hjemme. Og siden alt foregår på Internett, har du også sjansen til å møte og snakke med spillere over hele verden.

Bygge samfunn

Fullversjonen av Everquest, og demoversjoner av Asherons Call har begge meget imponerende 3D-grafikk, med både realistiske personer, bygninger og monstre. Det både regner og snør i disse spillene, og alt foregår i sanntid. – Det tar faktisk flere dager foran datamaskinen å spasere over kartet i Asherons Call, forteller Matthew Ford, sjefprogrammerer.

- Vi satser på å lansere fullversjonen rundt juletider, men en demo vil være tilgjengelig på nettet etter sommeren, legger han til.

- Hovedforskjellen mellom Asherons Call og Everquest, er at vi i større grad satser på å skape et samfunn, sier Dave Nameron, Community Manager i Asherons Call. Det vil si at spillerne kan sverge troskap til hverandre, og danne politiske grupperinger. Dette ligner mye på føydalsystemet i middelalderen, hvor du kan bli baron eller konge ved å samle sammen nok tilhengere.

- Det betyr at det er viktig å blidgjøre nye spillere siden de kan bidra til å øke din maktbase. Spillere i din gruppering gir deg også prosenter av alle erfaringspoeng de samler inn, men du må samtidig blidgjøre dem ved å dele informasjon eller gi dem hjelp for at de skal fortsette å støtte deg.

Magi

- Det er over 1.600 ulike trollformler i Asherons Call, sier Nameron til DinSide Data. Men hver gang noen bruker en spesiell trylleformel, blir den svakere ved neste gangs bruk. Det vil si at trylleformler blir en vare, lik magiske gjenstander og gullpenger, og du bør ikke dele dem med for mange.

En annen stor forskjell mellom Asherons Call og Everquest, er at monstrene ikke følger etter deg i all evighet. Alle monstre har en hjemmebase, og straks du forlater den, vil de slutte å følge etter deg, sier Nameron. Det finnes 10 ulike maktnivåer i spillet, og noen magiske gjenstander kan ikke brukes av andre enn konger eller baroner.

Hvem er best?

Everquest og Asherons Call ligner mye på hverandre, både når det gjelder grafikk og spillbarhet. Everquest har fordelen av at de baserer seg på et enkelt prinsipp, nemlig å dra på eventyr for å drepe monstre, mens Asherons Call introduserer politiske intriger i tillegg.

Begge disse to spillene kan føre til at virtuelle samfunn via Internett virkelig tar av. Men etter å ha sett prøveversjonen av Asherons Call, er vi overbevist om at dette er det beste spillet av de to. Everquest kommer imidlertid snart i en oppgradert utgave, som blant annet vil introdusere nye brett, ferdigheter, trylleformler samt en ny rase (Ixar). Kampen har startet, og dette er nok bare begynnelsen.

Tilbake til hovedsiden for E3-messen