FAKK 2 – det beste actionspillet på lenge

Heavy Metal: FAKK 2 er i utgangspunktet bare et tredjepersons-actionspill. Dette er inntrykket du kan få ved å bare se på noen skjermbilder eller esken. Men ta deg litt tid til å sette deg inn i historien og universet rundt spillet, og du vil oppdage en sann perle av et dataspill.

FAKK 2 har lenge vært gjenstand for opphetede diskusjoner blant spillkjennere, og det med god grunn. Teamet bak spillet har tidligere utviklet det ikke fullt så vellykkede spillet SiN, som hadde noen geniale ideer, men som samtidig var plaget av feil og ustabilitet.

Denne gangen satser Ritual Entertainment på Quake III-teknologien og en sterk bakgrunnshistorie. De som kjenner til det amerikanske tegneseriebladet Heavy Metal, og tegnefilmen Heavy Metal 2000, begynner kanskje å ane hva de kan vente seg av spillet. Det er nemlig dette universet FAKK 2 bygger på, og det betyr store doser syk humor, nakenhet og sære personligheter. Riktignok har utviklerne av spillet kuttet vekk nakenheten for å unngå klager fra foreldre som ikke skjønner at alle dataspill ikke nødvendigvis er beregnet for små barn.

Som spillets ansikt utad, har Ritual ansatt en viss Julie Strain – en tidligere nakenmodell og B-filmstjerne. Hovedpersonen i spillet (som tilfeldigvis også heter Julie) er modellert etter Julie Strain, og skuespillerinnen har også bidratt med sin stemme.

Handlingen foregår 30 år etter tegnefilmen, og tar oss til planeten Eden, hvor Julie og hennes folk lever fredelige og bekymringsløse liv. Plutselig sprekker idyllen, idet den onde halvguden Gith angriper planeten for å få tak i en viss gjenstand som vil gi ham makt over hele universet. Den eneste som står i veien er Julie, og det er ditt oppdrag å redde planeten fra Gith og hans soldater.

Fascinerende verden

Spillet begynner i hovedstaden. Du får god tid på deg til å bli kjent med byen og gjennomgå omfattende opplæring i bruk av våpen, kampteknikker og andre ting som er nødvendige å vite. Du kan også bruke en del tid på å bare traske rundt i byen og prate med mennesker og bli kjent med bakgrunnshistorien. Men før du vet ordet av det, begynner ting å rase sammen, og Eden er under angrep.

Vi skal ikke avsløre for mye om hva slags oppgaver du har foran deg, men forbered deg på en reise gjennom Edens fjell og sumper, som til slutt leder deg til den store finalen. Underveis vil du møte mange fiender og noen hjelpsomme sjeler, og selvsagt mange gåter som må løses.

Eden er uten tvil et vakkert sted, takket være Quake III-motoren. Du vil oppleve vakre landskaper og fargerike omgivelser. Men vakre landskaper er ikke noe å rope hurra for uten monstre og andre fiendtlige skapninger.

Det er imidlertid litt for få slike skapninger. De fiendene du møter underveis er riktignok svært originale og merkelige, men designerne kunne tatt seg tid til å finne på noen flere. I stedet blir du ofte overfalt av flere monstre på en gang, og alt du måtte ha av taktikk blir fort glemt – redusert til simpel slåssing. Våpnene i FAKK 2 gir nemlig rom for taktikk, men dette kommer vi tilbake til senere.

Fryd for øyet

FAKK 2 er vakkert. Ritual har gjort undere med Quake III-motoren, og skapt den flotteste verden vi har sett i et dataspill. Det må rett og slett sees med egne øyne, særlig hvis detaljnivået er skrudd på fullt. Og best av alt, Rituals programmerere har virkelig optimalisert koden, slik at du ikke behøver en 1,13 GHz-maskin med 64 MB grafikkort for å kunne oppleve FAKK 2 uten hakking.

Det eneste problemet med den visuelle siden av spillet, er at noen av modellene ikke er helt på høyde med Julie (som ser meget bra ut). Det er klart at designerne har spart på polygonene, men av og til virker det som om de har spart litt vel mye. Julie har derimot en flott figur og massevis av realistiske animasjoner. I tillegg liker hun å skifte drakten sin mellom brettene.

Et annet område FAKK 2 skårer meget høyt på, er brettdesignet, altså hvordan brettene er lagt opp og om de ”flyter” bra. Her har Ritual fått til noen virkelige perler, kanskje spesielt takket være en viss Levelord. Denne mannen er en legende i spillermiljøene, og lever virkelig opp til sin status. Noen av de senere brettene i spillet får deg til og med til å lure på hva slags kjemiske substanser Levelord kan ha fått i seg…

Alt er selvfølgelig ikke perfekt. På mange av brettene er det alt for mye hopping gjennom fjellhyller eller øyer. Det er ikke morsomt å hoppe – og det er på tide spillutviklere får det med seg.

Spillbarhet? Ja takk…

Uansett hvor nydelig grafikken er, et spill er ikke verdt noe uten at det faktisk er gøy å spille. Og gøy er det, men vi har flere innvendinger: Vi kunne ønske at det ble lagt litt mer vekt på utforsking og hjerneaktivitet – FAKK 2 er ikke Quake, og der blir for dumt å bare bruke tiden på å slåss. Det finnes en håndfull ordentlige gåter i spillet, og resten består av, vel, hopping. Så for å øke vanskelighetsgraden pøser utviklerne på med monstre, og det er ofte mer irriterende enn utfordrende. Vi fikk nok av flyvende insekter første gangen vi så Daikatana!

Våpensystemet i FAKK 2 er noe av det morsomste vi har sett på lenge. Du kan bære to forskjellige våpen samtidig, en i hver hånd (bortsett fra noen få ordentlig store som krever begge hendene). Dette gir masse kombinasjonsmuligheter, og åpner for noen virkelig morsomme taktikker. Disse taktikkene kan du benytte deg av når du slåss mot én motstander, men blir du overfalt av to tre monstre samtidig, er det egentlig bare å slå løs i alle retninger og håpe at det går bra…

Selv om et spill som Half-Life eller Deus Ex har betydelig mer innhold enn FAKK 2, gjør heller ikke Ritual noen forsøk på å utkonkurrere akkurat disse. Det er i bunn og i grunn et actionspill, og et meget vellaget et. Vi synes også at spillet er nokså kort, og mangelen på flerspillermuligheter er et stort savn. Ritual kommer vissnok i fremtiden med en oppgradering som inneholder et flerspillermodus, men det tar nok en stund. Et annet problem er at spillet er ikke helt stabilt, og har tendenser til å krasje ved avslutning.

Konklusjon

Ritual Entertainment har skapt en nydelig, levende verden i FAKK 2. På slutten av spillet hintes det i retning av en oppfølger, og den håper vi inderlig kommer. Det er ikke et spill som kommer til å revolusjonere verden, og det har en del mangler. Men samtidig er FAKK 2 en perfekt action-eventyr-opplevelse for oss som er lei av meningløs deathmatch. Derfor anbefaler vi det på det sterkeste.