ADVARER: Kjører du med hodetelefoner over ørene? Det kan føre til at du bryter Vegtrafikkloven paragraf 3. Aller farligst er støydempende hodetelefoner som på bildet, ifølge Trygg Trafikk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ADVARER: Kjører du med hodetelefoner over ørene? Det kan føre til at du bryter Vegtrafikkloven paragraf 3. Aller farligst er støydempende hodetelefoner som på bildet, ifølge Trygg Trafikk. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Kjøre bil med hodetelefoner

Er det greit å kjøre bil med hodetelefoner?

FM-slukking kan føre til at flere blir fristet, men Trygg Trafikk og politiet advarer.

Du har kanskje lagt merke til dem når du sitter i bilkø: Sjåførene som sitter bak rattet med hodetelefoner over ørene. Kanskje du selv er en av dem?

Årsakene til at noen velger denne løsningen kan være mange, men det er sannsynlig at de fleste ikke har lydanlegg i bilen som støtter strømming av musikk fra mobiltelefonen. Enkelte lytter kanskje også til nettradio, fordi de ikke har DAB-radio i bilen.

Er det egentlig lov?

- Når det gjelder bruk av hodetelefoner når man kjører bil, så er ikke dette regulert spesifikt i vegtrafikklovgivningen. Dette vil si at det i utgangspunktet ikke er ulovlig, sier politioverbetjent Krister Hoel i Trafikkorpset for Oslo politidistrikt, til Dinside.

Han skynder seg å legge til at slik bruk slett ikke er noe de anbefaler.

- Politiet ser helt klart et farepotensiale med å ha på hodelefoner både når man går ute i trafikkbildet som fotgjenger, men også når man har på disse som bilfører, sier han.

Normalt stanser politiet disse bilførerne for å gi dem veiledning uten ytterligere straffereaksjoner, ifølge Hoel.

INFORMERER: Stoppes du av politiet med hodetelefoner over ørene, vil du normalt bare få veiledning om farene ved slik bruk. Foto: Erik Johansen / SCANPIX Vis mer

Vegtrafikkloven er klokkeklar

- Vi anbefaler at enhver som ferdes i trafikken er mest mulig skjerpet og ikke bruker gjenstander som kan føre til at man blir uoppmerksom. Dette gjelder ikke bare hodetelefoner, men også GPS, mobiltelefoner og hettegenser som blokkerer sidesynet og mye annet.

Han legger til at dette reguleres i Vegtrafikkloven paragraf 3.

- Paragrafen sier at enhver som ferdes i trafikken skal sørge for at de har alle sansene sine intakt, slik at de kan få med seg farer som kan oppstå. Dette gjelder også i høyeste grad hørselen, sier han.

Han får støtte fra seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

STØYDEMPING VERST: Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk advarer spesielt mot støydempende hodetelefoner. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

- Det er ikke forbudt å bruke hodetelefoner når du kjører, men hørselen er en viktig del av sanseapparatet i trafikken og dermed også et viktig grunnlag for god oppmerksomhet. Derfor anbefaler vi at du bruker bilens lydanlegg framfor hodetelefoner, sier han.

Johansen mener spesielt støydempende hodetelefoner kan være farlig.

- Når all annen lyd enn musikken forsvinner, kan det føre til uoppmerksomhet og søvnighet, og dermed også brudd på Vegtrafikklovens paragraf 3 om å være aktpågivende, sier han.

Politianmeldelse og beslagleggelse av førerkort

Hoel i Politiet påpeker at brudd på Vegtrafikkloven kan politianmeldes.

- Hvis politiet har trafikkontroll eller stanser en bil hvor det er helt åpenbart at vedkommende har vært uoppmerksom, eller at bilen for eksempel har vinglet i kjørebanen - og det viser seg at årsaken er bruk av hodetelefoner, vil den naturlige reaksjonen være at vedkommende blir anmeldt, sier han.

I verste fall kan bruk av hodetelefoner føre til at førerkortet ditt blir beslaglagt.

- Dersom den som har forårsaket en trafikkulykke har brukt høretelefoner og dette settes i sammenheng med at ulykken oppstod, vil det bli både anmeldelse og førerkortbeslag, sier Hoel.

Mangler statistikk

Han sier at det heldigvis ikke er veldig vanlig å se folk som kjører med hodetelefoner. I hvert fall ikke foreløpig.

- Det finnes ikke noen statistikk som sier at det har vært en økning i slik bruk, men hvis vi opplever at dette blir et problem framover, vil vi nok skjerpe reaksjonen ved å begynne å anmelde hyppigere enn vi har gjort til nå, avslutter han.