EMU APS

EMU er et firma med lange tradisjoner, historien går helt tilbake til tidlig 70-tall med modulære analoge synther. De lagde den første sampler i 1981, og trommemaskinen SP1200 er fremdeles et sentralt verktøy blant rap’ere. I 1993 ble EMU kjøpt opp av Creative Labs. I 1998 lanserte de Emu APS - Audio Production Studio - en komplett pakke beregnet på hjemmestudio.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: EMU APS
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Den skarpe leser har muligens registrert at lydprosessoren på alle SoundBlaster Live!-kortene kalles EMU10K1. Den enda skarpere, og i tillegg mer kunnskapsrike leser, har da forstått den viktigste grunnen til at EMU ble kjøpt opp av Creative – at de satt på en svært potent teknololgi.

LES OGSÅ:

Denne prosessorteknologien finner vi også i de profesjonelle samplerene og lydmodulene fra EMU.

Innhold og mekanisk installasjon

Pakken inneholder selve kortet som kalles E-card, inn/ut-modulen, brakett for MIDI-tilkobling og de nødvendige kablene for å koble det hele sammen.

En fordel er at alle jack-kontaktene er av normal ¼” størrelse. Disse kontaktene har mye bedre mekaniske egenskaper enn de små mini-jackene, og vil derfor ha både lengre levetid og lage mindre knitring og støy i systemet.

På braketten til selve kortet finner vi et sett analoge innganger for linjenivå, og et tilsvarende sett utganger. I tillegg er det S/PDIF digitale inn og utganger på phonoplugger (koaks).

MIDI-braketten har en 15-pins kontakt som er vanlig for tilkobling av styrespaker og MIDI, men regn ikke med at du kan bruke denne til moderne spillkontrollere. Den er bare beregnet på overgangsledningen til MIDI-kontakter som følger med.

Inn/utmodulen har de samme tilkoblingene som selve kortet. I tillegg finner vi en separat velger for linje eller mikrofonnivå for hver inngang, og separat volumkontroll for hver kanal. Hodetelefonutgangen, også med volumkontroll, sitter også her.

Det er ingen inngang for lydsignal fra intern CD-ROM-spiller på kortet. Den kontakten som ser ut som en egnet inngang, er utgangen til hodetelefon som kobles videre til inn/ut-enheten.

Mikrofoninngangene kan tilpasses forskjellige typer, både dynamiske og kondensator-mikrofoner som krever spenning (fantom-mating). Her gjelder det å finne ut hva slags typer du har allerede ved installasjonen. Du må nemlig sette små koblingsbøyler over bestemte pinner når du velger hva slags inngangene skal håndtere. Disse pinnene befinner seg på kortet inne i inn/utmodulen, og er ikke tilgjengelige uten å demontere PCen og trekke ut modulen.

Videre til MIDI/Synth