Elkjøp beklager store black friday-problemer

Mener å ha tapt 50 millioner kroner på overbelastet nettbutikk.

FIKK PROBLEMER: Mange kunder måtte vente svært lenge for i det hele tatt å komme inn i nettbutikken til Elkjøp, under årets black friday-salg. (Skjermdump)
FIKK PROBLEMER: Mange kunder måtte vente svært lenge for i det hele tatt å komme inn i nettbutikken til Elkjøp, under årets black friday-salg. (Skjermdump) Vis mer

Natt til fredag jobbet Dinside seg gjennom nettbutikkene på jakt etter de beste black friday-tilbudene. En god del av tilbudene er tilgjengelige fortsatt mandag. Du finner oversikten her.

Måtte opprette digital køordning

Det tok imidlertid lang tid å sjekke tilbudene hos Norges største elektronikkjede, Elkjøp. Pågangen var så enorm, at for å sørge for at serverparken ikke knelte, ble det innført en digital køordning. For vår del måtte vi vente i 45 minutter, før det ble vår tur til å besøke butikken.

BEVISET: Her er meldingen vår journalist fikk da han besøkte Elkjøps nettbutikk via mobilen. (Skjermdump)
BEVISET: Her er meldingen vår journalist fikk da han besøkte Elkjøps nettbutikk via mobilen. (Skjermdump) Vis mer

Reaksjonene i sosiale medier lot ikke vente på seg, og i løpet av natten og morgenen var det mange frustrerte kunder som kunne melde om ventetid som langt overgikk den vi opplevde like før midnatt.

Kan ha tapt 50 millioner

følge Elkjøp Norge-sjefen Fredrik Tønnesen, skyldtes problemene langt større pågang enn systemene var laget for å takle. Og problemene var ikke bare begrenset til Norge, men i alle de nordiske landene.

Til Dagens Næringsliv sier han at de sannsynligvis gikk glipp av minst 10-15 prosent av salget, på grunn av problemene, noe som ifølge Tønnesen kan dreie seg om rundt 50 millioner kroner.

BEKLAGER: Toppsjef i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, beklager problemene. Foto: Elkjøp
BEKLAGER: Toppsjef i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, beklager problemene. Foto: Elkjøp Vis mer

At det kom til å bli stor pågang, skal de imidlertid ha vært forberedt på. Bare ikke nok, ifølge sjefen.

- Vi hadde jobbet med dette i nesten et år, så jeg blir jo lei meg når dette skjer. Likevel klarte vi ikke å få det til, og det er bare å beklage, sier Tønnesen til avisa.

Fra klokka 21 på torsdag og fram til midnatt, falt omsetningen i nettbutikken med rundt 25 prosent i forhold til samme tidsrom i fjor, ifølge DN.