STØRRE OG STØRRE: Nordmenn elsker store TV-er. OLED-modellen fra Philips på bildet er på 65-tommer, som blir en stadig mer populær størrelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås
STØRRE OG STØRRE: Nordmenn elsker store TV-er. OLED-modellen fra Philips på bildet er på 65-tommer, som blir en stadig mer populær størrelse. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Flere velger stor TV

Disse TV-størrelsene vil øke mest de neste årene

Vi er umettelige når det gjelder store TV-er. Og vi vil bare ha større, og større, og større, men ett sted går grensen, tror analyseselskapet IHS Markit.

Det er den tiden av året da de store TV-produsentene viser fram årets kolleksjon, og Dinside har allerede omtalt flere av dem. Den store nyheten i år er at toppmodellene blir utstyrt med stemmestyrt, kunstig intelligens. Det innebærer for eksempel at du kan snakke til TV-en nesten som om det var en person, og få den til å utføre kommandoer og svare på spørsmål.

Alt dette kan du lese mer om i denne artikkelen.

Folk vil ha store TV-er

Men det er også en annen, tydelig trend: Fokus på større TV-er. Både Philips, LG, Sony og sist Panasonic, satser sterkt på OLED-teknologien, og da er det kun to størrelser som gjelder: 55 og 65 tommer. I fjor var det stort sett bare 55 tommere i markedet, men i år har samtlige produsenter også flere 65-tommere i kolleksjonen. Og det er ikke tilfeldig.

Ferske tall fra Elektronikkbransjen tyder nemlig på at folk slett ikke synes grensen er nådd når det gjelder størrelse. I 2016 var rundt 40 prosent av alle solgte TV-er 55 tommer eller større, i fjor hadde salget nådd 50 prosent.

FORNØYD: Salget av TV-er er stabilt høyt og voksende i Norge, ifølge lederen i Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. Foto: Elektronikkbransjen
FORNØYD: Salget av TV-er er stabilt høyt og voksende i Norge, ifølge lederen i Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. Foto: Elektronikkbransjen Vis mer

Og nesten alle de store TV-ene har nå UHD-oppløsning, også omtalt som 4K.

– Vi ser at andelen TV-er med UHD-oppløsning endte på hele 47 prosent av markedet, mot 23,5 prosent 2016, I tillegg kjøper vi stadig større TV-er, og det bidrar til veksten i omsetning, sier leder i Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt ble det solgt 386.000 TV-er i Norge i fjor, en oppgang på rundt 11.000 fra året før. Samtidig økte omsetningen fra rundt 2,7 til over 2,9 milliarder kroner.

Stor tro på 65-tommeren

Og ifølge det britiske analyseselskapet IHS Markit er det 65-tommeren som kommer til å bli vinneren de neste årene.

FORVENTER VEKST: Analysesjef i IHS Markit, Paul Gray. Foto: IHS Markit
FORVENTER VEKST: Analysesjef i IHS Markit, Paul Gray. Foto: IHS Markit Vis mer

– For øyeblikket er det salget av 55- og 65-tommere som vokser mest i det vesteuropeiske TV-markedet, og fra og med i år vil samtlige ha UHD-oppløsning. Slik vil det fortsatt være de neste par årene, men så vil det skje en endring, sier Paul Gray, analysesjef hos IHS Markit, til Dinside.

– Fra 2020 regner vi med at veksten har flatet ut eller minket på alle TV-størrelser, med unntak av modeller på 65 tommer, som fortsatt vil oppleve en jevn og sterk salgsvekst, legger han til.

Kan takke Kina

Han tror veksten kan forklares av to ting: Mer høyoppløst innhold og billigere TV-er.

– Det blir stadig mer UHD-innhold å velge i for forbrukerne, og de store panelfabrikkene i Kina satser derfor massivt på produksjon av UHD-paneler i store størrelser nå. Det gir lavere priser, som igjen resulterer i billigere TV-er som stimulerer salget, sier Gray.

Hva med enda større TV-er?

Det går imidlertid et klart skille mellom TV-er på 65–69 tommer og på enda større modeller, ifølge IHS Markit. De forventer bare en liten vekst her, men det totale salget av disse TV-ene ventes å utgjøre en svært liten del av totalen, i hvert fall i overskuelig framtid.

– Størrelsen på folks stuer vil være en begrensende faktor for veksten i salget av de aller største TV-ene. Mange mennesker bor for seg selv og har ikke plass til veldig store TV-er. De fleste har imidlertid plass til en 40-tommer, og fortsatt selges det flere TV-er i Vest-Europa på 40–44 tommer enn 55-tommere. Slik vil det fortsatt være de neste årene, sier Gray.

Norge opplever imidlertid en ikke ubetydelig vekst i salget, også i klassen over 65 tommer. I 2016 utgjorde dette salget 1,3 prosent av totalen, i fjor var tallet mer enn doblet til 2,8 prosent, ifølge tall fra Elektronikkbransjen.

Annerledeslandene

På verdensbasis er det imidlertid et par klare annerledesland: Kina og Japan. Kina er faktisk den regionen det selges flest UHD/4K-TV-er i verden, mye takket være en sterk konkurranse mellom kinesiske TV-produsenter, med tilhørende lave priser.

– Kineserne er ekstremt opptatt av store TV-er, og flytter gjerne rundt på alt i huset for å få plass til en 65-tommer, sier Gray.

Japan går derimot motstrøms når det gjelder TV-utviklingen. Her selges det svært mange TV-er på 32 tommer og mindre, ifølge Gray.

Han tror ikke dette bare skyldes at japanerne bor trangt.

– Vi har gjerne en oppfatning av at japanerne bor på få kvadratmeter, og det stemmer for storbyer som Tokyo, men dette gjelder ikke for hele landet. Likevel foretrekker japanere flest stort sett små TV-er, sier han.