DirectX 9 underveis

Lyd og bilde blir stadig viktigere elementer for PC-brukere. I første rekke er det i forbindelse med spill og underholdning, men også andre bruksområder nyter godt av de siste nyvinninger både i maskinvare og programvare, og det er her DirectX kommer inn i bildet.

DirectX er en svært viktig del av Windows. Denne delen av operativsystemet fungerer som bro mellom maskinvaren og programvaren, og gjør det enklere for leverandører og utviklere av begge disse elementene å holde tritt med utviklingen.

DirectX sikrer kompatibiltet ved å gjøre mye avansert signalbehandling i programvare, men er også i stand til å overlate jobben til maskinvare, hvis denne er installert i systemet. Her snakker vi først og fremst om grafikk, men til en viss grad gjelder det også lydbehandling.

Her er et lite utvalg av nye finesser:

Direct3D:

  • Støtte for video maskinvareaksellerasjon
  • 2D støtte (strekking, klipping og BLT)
  • Støtte for MultiElement teksturer
  • Flerskjemstøtte
  • Gamma korreksjon
  • Anti-aliasing
  • Omfattende støtte for teksturbehandling, skygger etc

DirectShow
  • Ny Video Mixing Renderer
  • Støtte for deinterlacing i DX Video aksellerasjon

DirectX Audio
  • Støtte for vesentlig lavere forsinkelse ved prosessering av lyddata
  • Større omfang av variasjon for styring av musikk og lydeffekter i spill
  • Støtte for looping, også uavhengig av tempo i musikken og framdrift i spillet
  • Bedre håndtering av komprimerte filformater (MP3 og WMA)
  • Støtte for flere effekter