DirectX 9: Fremtiden for datagrafikk

På en konferanse nylig presenterte Microsoft sine planer for kommende DirectX-versjoner. Som vanlig loves det mer realistisk grafikk i dataspill, og her er en oversikt over hva som kommer.

Hvert år arrangerer Microsoft en konferanse, kjent som Meltdown. Der pleier selskapet å snakke med utviklere av maskin- og programvare om fremtiden til sine teknologier, planer og visjoner.
I fjor var det DirectX 8.0 som var stikkordet. I år var fokuset rettet mot en oppgradering av dette grensesnittet, altså 8.1-versjonen, samt arvtageren – DirectX 9.0.

Etter å ha lest diverse sammendrag og analyser av årets Meltdown, er det klart at nyhetene som ble presentert i år ikke var fullt så dramatiske som tilfellet var med lanseringen av DirectX 8 og 7. Men likevel er det et par nyheter som er verdt å få med seg.

Flere spesialeffekter

Det som er mest interessant i DirectX 9.0, er oppgraderingene til Pixel- og Vertex Shaders. Shader-funksjonene er som kjent allerede støttet av DirectX 8, og både GeForce 3-brikken og den kommende Radeon 2-prosessoren fra ATI støtter effektene i maskinvare. Kort fortalt betyr shader-effektene at programmererne kan skape sine egne spesialeffekter i spill, uten å måtte holde seg til forhåndsdefinerte instruksjoner. Vertex Shaders lar utviklerne lage overflateeffekter som realistisk vann eller mer ”levende” animasjon av 3D-objekter. Pixel Shaders bestemmer lyssetting, skyggelegging og farge på pikslene, og tillater stor grad av kontroll over utseendet til teksturer. Dette betyr at elementer som hår, hud eller treverk vil virke mye mer ekte.

Med DirectX 9 vil vi altså se en oppgradering av disse funksjonene, spesielt når det gjelder Pixel Shader. Utviklerne vil nå få enda mer direkte tilgang til maskinvaren, og videre ha mer kontroll over effektene de programmerer.

Andre interessante ting som implementeres i DX9 er bedre kontroll over tåkeeffekter, som etter hvert vil kunne bli en del av shader-funksjonene. Og sist men ikke minst, DX9 vil støtte en teknologi som kalles Gamma Correction. Det vil essensielt gi utviklerne mer kontroll over fargegjengivelsen, slik at måten vi ser spill på er mer i samsvar med det utviklerne hadde tenkt seg.

Naturligvis, DirectX 9 er fremdeles et stykke unna, og vi kommer sannsynligvis til å få vite mer om innholdet i grensesnittet etter hvert. Microsoft har ikke gitt oss noe bestemt dato for når grensesnittet skal slippes, så vi får bare vente og se.

I mellomtiden venter vi på DirectX 8.1, som skal slippes samtidig med Windows XP. Vi kommer da tilbake med nærmere informasjon om denne versjonen av grensesnittet.