DirectX 8: hva er nytt?

På en spillkonferanse i England, snakket representanter fra Microsoft nylig om nye funksjoner som kommer i multimedia-grensesnittet DirectX. Den nye versjonen er langt fra ferdig, men vi har fått klare indikasjoner på hva vi kan vente oss...

DirectX er et populært programmeringsgrensesnitt, som er en integrert del av Windows-plattformen. Det tar seg av kommunikasjonen mellom programvare (spesielt spill), og maskinvare som grafikkort, lydkort og joysticker, gamepads o.l.
Vil du vite mer om hvordan programmeringsgrensesnitt fungerer, kan du lese denne artikkelen.

DirectX er delt opp i flere mindre deler, som Direct3D, DirectInput og DirectMusic, som tar seg av de forskjellige maskinvareområdene. På den nevnte konferansen fortalte Microsofts representanter om fremtiden for flere av disse komponentene.

Morgendagens grafikk

Det kanskje mest spennende området i disse dager, er det visuelle, og utviklingen fortsetter ustanselig. I følge Microsoft er maskivarebasert akselerasjon av geometriske beregninger det viktigste. Dette er implementert i NVIDIAs siste grafikkbrikke, GeForce 256. Dette området skal det satses kraftig på i kommende versjoner av Direct3D. Andre teknologier som skal telle mye i tiden som kommer, er sanntidsrefleksjoner på overflater som for eksempel vann.

Takket være disse nye teknologiene vil kommende spill kunne vise enda bedre detaljer, speilbilder, mer kompliserte og detaljerte 3D-objekter og bedre visuelle effekter. Fotorealismens tid i den genererte grafikken nærmer seg med stormskritt.

Lydspor i sanntid

I kommende utgaver av DirectMusic vil et spills lydspor forandre seg dynamisk, avhengig av hvilken situasjon spilleren befinner seg. Musikken kan variere fra rolig til mer spennende, og alt skjer i sanntid, mens du beveger deg fra en situasjon til en annen.

Det er også mulig å ha forskjellige lydspor for forskjellige personligheter i spillet, som et slags kjennetegn. Og alle musikktypene glir inn i hverandre uten at du merker overgangen.

Dette vil ikke nødvendigvis bidra til økt realisme, men vil absolutt gjøre spillene mer spennende. Microsoft demonstrerte disse mulighetene med det kommende spillet Sanity. Andre muligheter som ligger i teknologien er sanntidsforandringer i lydeffekter som tribunejubling i sportsspill, og lignende.

Snakk med spillkameraten din over Internett

En annen teknologi Microsoft har vist frem er stemmeoverføring. Dette er i og for seg ikke noe nytt, men det ser endelig ut som om det kan fungere bra. Stemmeoverføring vil fungere på flere måter: enten sender spilleren beskjeder til alle andre deltakere, til utvalgte deltakere, eller så kan én spiller motta beskjeder fra alle.

Det positive er at all stemmeoverføring i flerspilleroppsett håndteres av en dedikert server, slik at prosessoren på din PC ikke blir belastet.

DirectPlay støtter også surround-lyd, slik at du f.eks. kan skjønne hvor en person befinner seg selv om han er bak deg.

Når kommer alt dette?

DirectX 8.0 vil etter all sannsynlighet få alle funksjonene som er nevnt i denne artikkelen, og det åpner for enorme muligheter i spillverdenen, mer realisme og en mer fullstendig opplevelse.

Vi ser frem til lanseringen av den nye versjonen av grensesnittet, som antageligvis kommer en gang til sommeren. Vi kommer tilbake med alle detaljene da.