DirectX 6.1 er klar

Microsoft har nå fått ferdig enda en bit av sine multimediatillegg. Denne gangen er det DirectMusic og Pentium III-støtte for Direct3D som tilbys.

DirectX 6 ble lansert allerede i mai 1998, men alle bitene er enda ikke på plass. De grafiske elementene har tydeligvis vært de viktigste, siden lyd og MIDI måtte vente en del måneder på å bli oppdatert.

DirectMusic

Dette er Microsofts nye avspillingsteknologi for MIDI. Den representerer noe helt nytt i forhold til tidligere, og skal revitalisere MIDI på en rekke områder.

Det som har vært hovedproblemet med innebygget MIDI-lyd på PC, er de dårlige lydene fra synthen på lydkortet. I forhold til de lydene som vi finner i elektroniske musikkinstrumenter, som synther og keyboards, er lydene fra lydkort som regel en vits. De har som regel en eller to megabyte med lyd-samplinger (digitaliserte opptak av toner over instrumentets omfang), og dette blir alt for lite. Dessuten er utvalget av lyder både begrenset og lite spennende i forhold til det bruksområdet MIDI kan ha på en PC.

Nedlastbare lyder

Støtte for DLS - DownLoadable Sounds - er en av de viktigste nye egenskapene i DirectMusic. Dette betyr ”nedlastbare lyder”, og innebærer at alle lydene som hører hjemme i et spill eller musikkstykke lastes ned til synthens lyd-minne. Så blir lydene spilt av MIDI-dataene som aktiveres fra spillet eller fra MIDI-filen. De kjedelige standardlydene, som vi i sin tid ble standardisert i General MIDI-oppsettet, er ikke lenger det eneste alternativet.

Interaktiv MIDI

For å gjøre lydbildet enda mer dynamisk, har DirectMusic nye muligheter for programutviklerne. De kan legge inn endringer som er avhengig av hva brukeren foretar seg i et spill. Dermed blir det ikke lenger bare ren avspilling, men mulighet for endring av lydstyrke, skifte av lyder, panorering av lyder i stereobildet, endring av effekter osv.

Større nøyaktighet

DirectMusic har også en helt nye ”motor” for avspilling av både wav-filer og MIDI-filer. Nøyaktigheten er blitt langt høyere, og hele avspillingsprosessen holdes i langt strammere tøyler enn tidligere.

Hvis det er unøyaktighet i timingen, har dette flere uønskede bivirkninger. Det kan gjøre at rytmisk musikk blir slarkete og mister sin karakter. Dette kan også gjøre at lyder som skulle komme samtidig blir forskjøvet i forhold til hverandre. Dermed blir lydkarakteren endret slik at selve lydbildet forandrer seg tilfeldig i forhold til selve musikken.

DirectMusic har en svært høyoppløselig klokke som er felles for alle lydresursene i Windows. Denne klokken opererer med ned til 100 nanosekunders tidsinndeling, som gjør at de forskjellige datastrømmene kan synkroniseres med svært høy nøyaktighet.

Dette er mer presist enn selv de mest avanserte profesjonelle musikkinstrumenter, som lider under MIDI-systemets serielle kommunikasjon på 31.25 kHz. Her tar det i underkant av ett millisekund å overføre informasjon om å spille en enkelt tone, og flere toner vil aldri bli spilt helt samtidig, men bli spredt over noen millisekunder. På toppen av dette kommer så tregheten i selve instrumentets forskjellige kontroll- og lydprosessorer.

Bare fryd og gammen?

Så rosenrødt er det likevel ikke. For det første er du avhengig av enten en svært rask PC eller et kompatibelt lydkort for å utnytte DLS. Micorosoft har laget en synth i programvare (softsynth) som fungerer svært bra på en rask maskin, men foreløpig kan ikke alle programmer kan gjøre bruk av denne.

På vår hjemmePC med lydkortet SoundBlaster Live! fikk vi liten glede av DLS. Creative, som står bak SoundBlaster, har nemlig sitt eget format for nedlastbare lyder. Dette formatet kalles SoundFonts, og forskjellen er minimal. Men de virker altså ikke om hverandre.

Hva med å bruke Microsoft’s synth i programvare? Den var det ikke alle programmer som klarte å finne når vi skulle sette MIDI-enhet for avspilling, bare de aller nyeste versjoner av et par programmer. Så da var vi igjen like langt.

Et annet problem er at denne simulerte synthen er alt for treg til å spille på. Forsinkelsen etter anslaget er rundt et tiendedels sekund, og det er som å spille på et instrument som står omtrent 30 meter unna.

Så det gjenstår enda en del arbeid fra programutviklerene før vi kan oppleve alle de nye finessene i DirectMusic i full funksjon.

Pentium III-støtte.

Som en ekstrabonus, har DirectX 6.1 også støtte for de nye instruksjonene i Intels nyeste prosessor - Pentium III. Det er først og fremst støtte for avansert grafikk, og spesielt 3D-geometri, som ligger i denne oppgraderingen.

Denne skal være ”usynlig”, i den forstand at det ikke er nødvendig å skrive ny programkode. De samme instruksjonene blir nå utført i de nye seksjonene i Pentium III, og disse er optimalisert for å utføre denne type oppgaver.

Linker:

Her kan du laste ned DirectX.(OBS: bare engelsk versjon!)

Har du engelsk versjon av Windows 98 kan du også velge Windows Update på Start-menyen.

DirectX – multimedia

Raskere spill med DirectX 6.0

DLS - Slutten på dårlig MIDI-lyd?