DinSide best i Norden

I konkurranse med over 300 nettsteder, er DinSide valgt til Nordens mest teknologisk banebrytende nettsted. Våre kalkulatorer og produktvelgere, utviklet i samarbeid med Digital Hverdag, gjorde at vi -- etter bare syv uker på nettet -- vant en svært ettertraktet "SIME Award" foran nettsteder med utallige titalls millioner i utviklingsbudsjett.

SIME (Scandinavian Interactive Media Event) Awards deles ut årlig, og kan trygt sies å være den mest ettertraktede utmerkelsen i det svært fremadstormende nordiske internettmarkedet. Derfor er det jo hyggelig at DinSide og Digital Hverdag -- etter syv uker på nettet -- har seiret foran absolutt alle andre nettsteder i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Totalt var mer enn 300 nettsteder påmeldt til årets konkurranse. Fra disse har det svenske markedsføringstidsskriftet Resume, i samarbeid med norske Kampanje, danske Markedsføring og finske Markkinointi & Mainonta nominert tre kandidater i hver av de åtte kategoriene. DinSide var det eneste norske Internett-selskap som gikk av med seieren i årets utdeling. Ikke bare det -- DinSide var det eneste ikke-svenske Internett-stedet som nådde helt til topps.

Internetts enorme muligheter

Tanken bak DinSide har hele tiden vært å utnytte de enorme mulighetene som ligger i Internett som medium. Selv om andre har lyktes med nærmest bare å "flytte" sine papirbaserte medier ut på nettet, har vi valgt å lage interaktive verktøy som for folk flest gjør det enkelt å spare mye penger på under en time.

Vi har også laget "produktvelgere" som gjør at du kan finne nøyaktig det datautstyret som passer deg best, og disse viser seg å være svært populære blant våre brukere.

Det er disse verktøyene våre som har gjort at DinSide vant en SIME-award. Nettopp det at vi prøver å gjøre alt brukervennlig -- mens den underliggende teknologien egentlig er svært avansert -- har tydeligvis sjarmert juryen.

Beste tekniske løsning

Enkelte -- stort sett Internettsteder som ikke en gang var nominert -- har lurt på om SIMEs jury hadde den nødvendige kompetansen for å velge den beste tekniske løsningen. Juryen har på sin side understreket at det ikke er deres jobb å drive "kodeanalyse", de vurderer de ulike stedene etter hva som gir brukerne mest tilbake. De teknisk beste løsningene er vanligvis løsninger hvor det IKKE er mulig å se hvilken kompleks teknologi som ligger i bunn…

Gode redaksjoner

I tillegg til å ha noen av de mest avanserte hjelpeverktøyene som finnes på Internett i dag, har DinSide valgt å satse mye på journalistikk. Vi har laget redaksjoner innen våre tre nøkkelområder -- Data, Bil og Personlig Økonomi -- som er blant det beste man finner på det norske markedet. I motsetning til en del andre medier mener vi at det ikke er noe poeng i å senke ambisjonene fordi om vi er et ikke-papirbasert medium. Tvert i mot, mengdene med informasjon på nettet er så store, at det er helt nødvendig å drive god, dyptpløyende uavhengig journalistikk og skrive om nyheter inne våre områder. Du kan altså finne nyhetsstoff om personlig økonomi, data og bil -- oppdatert hver eneste dag -- her på DinSide.

Juryens uttalelse

"Dette er teknologi med glimt i øyet. Det er en løsning som umiddelbart gir brukerne følelsen av tilfredsstillelse. Og den gjør ham glad eller trist, avhengig av sjansene det gir for hvorvidt hans ekteskap vil overleve eller ikke. Dette er i seg selv et enkelt og innovativt personlig verktøy. Juryen premierte den nominerte ikke fordi den var imponert over en omstendelig og kraftig motor, eller fordi koden var så omfattendende. Dette er derimot en løsning som benytter teknologi transparent, på en "vennlig" måte som gir svært mye tilbake til den individuelle bruker."