Delta Force: Land Warrior

SPILL: Novalogic har lang erfaring med militære simuleringer, men ikke alle har vært like vellykket. Dette gjelder spesielt de to tidligere Delta Force-spillene. I år prøver de seg for tredje gang

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Delta Force: Land Warrior er basert på et ekte prosjekt i den amerikanske hæren. Land Warrior skal gjøre soldatene klare for kamp i det 21. århundre ved å utstyre dem med elektroniske hjelpemidler som GPS, mer nøyaktig siktesystem og et display innebygd i hjelmen.

Utviklerne Novalogic har jobbet tett sammen med de amerikanske styrkene, og fått tillatelse til å utvikle et spill basert på prosjektet. Takket være samarbeidet har spillet blitt temmelig realistisk på mange områder, men dessverre er det mye som kunne blitt gjort bedre.

Taktikk og strategi

Delta Force: Land Warrior er et førstepersonsspill, og kan ved første øyekast minne om Quake/Unreal-familien. Men likhetene slutter der. Måten å spille på er nemlig helt annerledes.

Til å begynne med må du velge hvilken soldat du vil være. Dine valg er begrenset til fem personligheter, og hver av dem har spesielle ferdigheter innenfor snikskyting, svømming eller tunge våpen.

Videre har du en rekke oppdrag å velge mellom. Valget står mellom flere enkeltoppdrag, eller én sammenhengende kampanje. Enkeltoppdragene varierer, og går ut på å frigjøre gisler, ta over bygninger eller ødelegge bestemte mål. Fellestrekket er at de bygger på svært realistiske situasjoner, og fremgangsmåten er slik den ville vært i en ekte kampsituasjon.

Alt i alt er det svært morsomt å spille gjennom oppdragene, men du må huske på en rekke viktige ting: For det første, det er ikke Quake III vi spiller her. Det holder med ett skudd og du er død. Blir du skadet, er det liten vits i å løpe rundt å se etter helse (eller ekstra ammunisjon for den saks skyld). Her snakker vi om hardbarket realisme. For det andre, Rambo-taktikker fungerer ikke. Du løper ikke inn i et leir full av terrorister og skyter på alt som rører seg; du sniker deg rolig inn og prøver å unngå åpen konfrontasjon.

Har du tålmodighet til dette, er det vel og bra. Men dessverre er spillet plaget av noen problemer, først og fremst når det gjelder oppførselen til motstandere. De er ikke alltid like intelligente, og har det med å stå stille og la seg bli beskutt i stedet for å hente forsterkninger eller gjemme seg.

Mange leketøy

Våpeninteresserte vil finne mye morsomt i Land Warrior. Utviklerne har tatt med det meste av moderne krigsutstyr, som Heckler & Koch-maskinpistoler, granatkastere, undervannsvåpen og til og med god gammel AK-47.

I tillegg blir du holdt oppdatert ved hjelp av et GPS-system, som holder styr på hvor dine venner og fiender befinner seg. Du får også stadige beskjeder fra hovedkvarteret om eventuelle trusler og andre problemer.

Svak grafikk

Novalogic fikk mye kritikk for de to foregående Delta Force-spillene. Mye av kritikken gikk på den dårlige, voxel-baserte grafikkmotoren som ikke utnytter de siste årenes teknologiske fremskritt. I denne omgang har utviklerne jobbet mye med å forbedre den visuelle delen av spillet, men det når dessverre opp mot dagens Quake III-standard.

Voxel-teknologien er fremdeles på plass, og dens styrke er at den klarer å vise enorme avstander og detaljert terreng uten at det krever for mye av maskinvaren. I tillegg har vi nå fått polygonale modeller, kjøretøy og bygninger, som benytter seg av 3D-akselerasjon. Det ser betydelig bedre ut, men er fremdeles temmelig firkantet. Teksturene er langt fra så detaljert som vi er vant til fra andre spill. Dessuten er våpnene kun fremstilt som todimensjonale bilder, i stedet for polygonale modeller. Det ser ikke spesielt pent ut…

Konklusjon

Land Warrior har mange gode sider, til tross for at vi har flere innvendinger. Spillet fremstiller den moderne krigføringen på en spennende måte, og vil nok appellere til militærentusiaster som synes elitesoldatlivet virker spennende. Det er imidlertid ikke et spill for deg som er vant til hektiske Unreal Tournament-kamper som ikke har et snev av realisme i seg.