DataPower med buksene nede

Selv om det finnes mange søkemotorer på Internett, er det ingen enkel sak å finne frem til informasjon. Gode bøker som lærer leseren å gjøre effektive søk etter ønsket informasjon, er derfor velkomne. DataPowers "Dette må du vite om søking på Internett" er imidlertid ingen slik bok, og vår konklusjon er enkel: Styr unna!

Er du Internett-bruker, har du sikkert prøvd å søke etter informasjon på søkesteder som AltaVista, Lycos, Excite eller Kvasir. Og like sikkert har du opplevd at du får titusenvis av dokumenter som svar på din forespørsel: Istedenfor å få informasjon, slik du hadde håpet, får du data – og en håpløs uhåndterlig mengde av dem.

Profesjonelle informasjonssøkere har gjerne som tommelfingerregel at 80% av tiden som går med til et søk skal brukes til forberedelser og planlegging av søkebegreper, mens de siste 20% brukes til å utføre selve søket. Og ved å velge gode søkebegreper og skaffe deg kunnskaper om mulighetene til de ulike søkemotorene, er det fullt mulig å få dramatisk nyttigere søkeresultater.

Når det dukker opp en bok med tittelen "Dette må du vite om søking på Internett", bør den derfor være midt i blinken for nettbrukere som drukner i irrelevante websider og trenger hjelp til å finne en vei ut av jungelen.

Søkeresultater

Det forbløffende med DataPowers bok er imidlertid at boka (77 sider, kr 98) ikke handler om hva du må vite om søking på Internett: I hele boka finnes det nemlig bare to sider (!) som forteller deg noe som helst om hvordan du kan søke på Internett.

Resten av boka er en samling søkeresultater, som viser deg hva forfatteren selv har funnet på Internett. Resultatene er delt i kategorier som aviser, biler og motorsykler, hobby og fritid, sport m.fl. For så vidt underholdende lesing, men ikke annet enn hva du kan finne i avisenes nettspalter, på et godt kategorisert søkested som Yahoo eller på utallige andre nettsteder – helt gratis.

Det er ille nok at 97% av boka består av søkeresultater. Hvis forfatteren i det minste hadde beskrevet hvilke søkebegreper og søkeverktøy som ble brukt for å finne frem til dem, kunne det likevel ha vært til nytte. Men selv dette er boka kjemisk fri for.

Misforstått Pournelle?

Tatt i betraktning at boka annonseres som lærebok, er tilnærmingen fullstendig uholdbar, og fjernt fra et minstemål av pedagogisk standard: Skal man f.eks. skrive en lærebok i snekring, har leseren liten nytte av en bok som viser bilder av hus og møbler.

Tilsvarende vil kjøpere av denne boka være opptatt av å lære å søke selv, heller enn å se hva andre har funnet. Bokas totale tekstmengde om dette emnet er på en drøy side – så lite at vi faktisk kan gjengi alt innhold som dekkes av bokas tittel i faksimile på DinSide!

Med en så kortfattet behandling av bokas tema, blir det selvsagt ikke plass til mye fornuftig. Norske Kvasir er f.eks. omtalt med fem setninger av typen "Er du på jakt etter norske web-sider (og utenlandske), bør du prøve Kvasir".

Jerry Pournelles lov "Du kan ikke ha for mange eksempler" er en god retningslinje for enhver pedagogisk skribent. Men forutsetningen er selvsagt at forfatteren gjennomgår det underliggende lærestoffet først. Denne boka inneholder så å si bare eksempler, og det blir meningsløst.

Samme ulla

DataPower er et pedagogisk forlag som er spesialisert på lærebøker og materiell til selvstudium. I følge informasjonen om pedagogisk metode på forlagets websted, skal bøkene bl.a. inneholde introduksjon, teori, oppskrifter og oppgaver.

Med en porsjon velvilje kan vi gå med på at boka har en introduksjon, men det er også alt. Og når vi ser det komplette fravær av pedagogikk i denne boka, undrer vi oss over om det skyldes mangelfull kvalitetskontroll eller om dette rett og slett representerer forlagets standard generelt.

Vi tok derfor også en titt på boka "Dette må du vite om det mobile kontor", skjønt "bok" er en overdrivelse: Heftet er på bare 35 sider, men DataPower har brukt den samme ublu prislappen på 98 kroner som på søkeboka.

Ideen om små bøker som raskt formidler det meste du trenger å vite om et emne, er slett ikke dum, men da må boka også gjøre det. Mesteparten av denne boka tar for seg generelle emner rundt bruk av Windows, faks, Internett og epost, mens de spesifikke problemstillingene rundt det mobile kontoret er behandlet svært overfladisk.

Boka har f.eks. egne avsnitt om hvordan du legger inn personlig hilsen og endrer passord på mobilsvar. Instruksene er imidlertid banale og forteller deg stort sett at du bør følge veiledningen fra NetCom eller Telenor Mobil. Det klarer de fleste å tenke seg frem til på egen hånd.

En tragikomisk formildende omstendighet er for øvrig at boka om det mobile kontoret faktisk inneholder mer stoff om søking på Internett, enn boka om søking på Internett...

Konklusjonen er klar: Boka "Dette må du vite om søking på Internett" lærer deg ingenting om søking på Internett, og er ikke verdt pengene. Bøkene vi har sett på i denne omgangen, minner mest av alt om spekulasjon i PC-brukeres skrikende behov for kunnskaper. Hvis DataPowers øvrige titler er i samme klasse, er det grunn til å betrakte forlagets utgivelser med skepsis.

Se vår faksimile av kapittel 1

FAKTA
Jan Lystad: "Dette må du vite om søking på Internett"
ISBN 82-477-0064-6
DataPower Norge
77 sider, kr 98,-