Creative GeForce Annihilator

Endelig er den her: den mye omtalte GeForce 256-brikken fra NVIDIA. Vi har mottatt et eksemplar av grafikkortet Creative GeForce Annihilator, som baserer seg på brikken, og har utført grundige tester. Er kortet så bra som ryktene vil ha det til?

Creative GeForce Annihilator
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

I den ganske så stilige pakken (nokså forskjellig fra de tidligere fargesprakende produktene fra Creative), ligger selve kortet, fire CDer og en håndbok. CDene inneholder drivere og annen nødvendig programvare, demonstrasjoner av kortets grafiske muligheter, en DVD-avspiller (WinDVD) og en demo-versjon av spillet Evolva.

LES OGSÅ:

Vi installerte kortet i vår test PC, og konfigurerte alle nødvendige innstillinger. Foreløpig har ikke Creative kommet med noen nye versjoner av driverne, så vi var nødt til å benytte oss av den medfølgende programvaren. Driverne gir oss mulighet til å stille inn avanserte OpenGL og Direct3D-detaljer samt innstillinger som minnehastighet (i utgangspunktet 166 MHz).

Hva er så spesielt med GeForce?

Følger du med på grafikkort-fronten, har du sikkert hørt hvilke egenskaper som gjør GeForce så spesielt. Først og fremst er det den integrerte T&L (Transform & Lighting)-akselerasjonen som skiller brikken ut fra konkurrentene. I korte trekk går forskjellen ut på at alle geometriske kalkulasjoner forbundet med 3D-grafikken nå blir utført av selve GeForce-brikken, og ikke av PCens hovedprosessor som tidligere. Dette avlaster hovedprosessoren og lar den konsentrere seg om oppgaver som f.eks. kunstig intelligens. Fordelene er klare: bedre og raskere grafikk, mer realistisk oppførsel og - minst like viktig - det er nå teoretisk mulig å kjøre spill like bra på prosessorer av forskjellig hastighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å utnytte T&L-akselerasjonen, må et spill være programmert for dette. Det er en komplisert prosess, men flere spill som støtter teknologien er nå på vei. Spillet Evolva, som følger med kortet, er blant de første.

GeForce har også andre finesser å by på, blant annet svært realistiske speilbilde-effekter. I tillegg består 3D-arkitekturen av fire separate rendering-motorer, som gjør det mulig å vise 15 millioner trekanter i sekundet og 480 millioner piksler i sekundet samtidig.

Dette er fakta, men hvordan fungerer brikken i praksis?

3D-ytelse

NVIDIA har lovet mye når det gjelder GeForce 256-brikkens ytelse på spill. Vi har kjørt en rekke tester på kortet, inkludert spill som Quake III, Expendable og Unreal Tournament samt programmer som 3DMARK 99 MAX.

Først testet vi OpenGL-ytelsen, og på dette området er GeForce uten tvil det raskeste vi har sett. Du kan trygt spille Quake III i 16 bits fargemodus og med alle grafiske detaljer på fullt i 1024x768 oppløsning, for du vil fremdeles oppnå nesten 70 bilder i sekundet. Dette er meget respektabelt. Går du over til millioner av farger er det naturligvis noe tregere, og samme detaljnivå og oppløsning gir deg rundt 40 bilder i sekundet. Dette holder for så vidt lenge, men i de mest hektiske deathmatchene vil du nok oppleve en del hakking.

Vi har også sett på en del eldre spill basert på Quake II-motoren, og disse går - ikke uventet - som en drøm, uansett oppløsning eller fargedybde. GeForce er skapt for OpenGL-spilling.

Vi håpet virkelig at den samme standarden ville fortsette på våre Direct3D-tester. Men dessverre: 3D MARK 99 MAX gav oss tall som er lavere enn det eldre Voodoo 3 3500-kortet vi testet nylig (omtalen av dette kortet kan du lese på DinSide neste uke). Dette er skuffende, men vi er klar over at mye av problemet skyldes de tidligere driverne. Vi venter oss betydelig bedre ytelse etter hvert som driverne blir optimalisert, men det er synd at du som kjøper kortet nå må vente på å få utnyttet det fullt ut.

For å eksperimentere litt, lastet vi ned de nyeste referansedriverne fra NVIDIA og overklokket kortet. I utgangspunktet er kortet klokket på 120 MHz, med 166 MHz minne. Vi økte frekvensene til 140 MHz på prosessoren og 175 MHz på minnet. Vi opplevde ingen stabilitetsproblemer, men derimot en økning i ytelse. Quake III i 1024x768x32 går nå unna med 41,5 bilder i sekundet, som er omtrent tre bilder mer per sekund enn før justeringen. Setter du ned fargedybden, går det hele fem bilder per sekund raskere i samme oppløsning. 3D MARK 99 MAX-resultatene var også høyere, men fremdeles ikke fornøyelige.

Bildekvaliteten holder seg på omtrent samme nivå som de eldre TNT2-kortene. Altså, nydelige farger, lyseffekter og andre finesser. Fargegjengivelsen er ikke helt på høyde med Matrox G400, men likevel ser det svært så lekkert ut.

Et kort for fremtiden?

GeForce Annihilator har mange lyspunkter: T&L-akselerasjon, meget høy OpenGL-ytelse, stabilitet og en rekke grafiske finesser. Det som trekker ned er den lave Direct3D-ytelsen, men vi vet at dette vil bli ordnet i fremtidige driver-oppdateringer. Selvfølgelig er 2D-bildet like skarpt og stabilt som ventet. Dette er altså et produkt som holder i massevis for dagens 2D og 3D-applikasjoner, men det er ikke her dets styrke ligger. Ettersom driverne blir bedre og flere spillutviklere implementerer støtte for T&L-akselerasjon i sine spill, vil vi virkelig kunne se hva dette kortet er i stand til. Demo-versjonen av spillet Evolva, som følger med kortet, gir oss en viss anelse, men vi venter oss mye større ting. Vi må heller ikke glemme at brikken har støtte for hele128 MB grafikkminne, selv om det er uvisst om vi noensinne får sett et slikt kort. GeForce er virkelig et gjennombrudd i grafisk teknologi, men vi er ikke helt modne for det enda.

Så hvis du nettopp har brukt 2000 kroner på et nytt TNT2 Ultra eller G400-kort, er det ikke mye å vinne på å oppgradere til GeForce – foreløpig. Snart kommer imidlertid GeForce-kortene i en ny utgave, med DDR SDRAM-minne, som er raskere enn dagens kort. Dette vil gir en ytterligere økning i ytelse, og det kan være lurt å vente på at den nye utgaven kommer på markedet. Vi vil i alle fall teste DDR GeForce like omfattende som vi har gjort med dagens kort, og sammenligne det med dagens utgave.

Senere denne uken kommer vi tilbake med en test av Voodoo 3 3500, som er den aller nyeste versjonen av Voodoo 3-brikken fra 3dfx. Senere kommer vil selvsagt til å teste flere GeForce 256-baserte kort i forskjellige konfigurasjoner, samt deres kanskje nærmeste konkurrent, den kommende Savage 2000.