Creative GeForce 4 MX 440

Dette skjermkortet ligger ganske langt nede på prisskalaen - men betyr det at ytelsen også er dårlig? Les vår test!

Creative GeForce 4 MX 440
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

GeForce 4 MX-serien har vært på markedet en stund allerede, og gir god ytelse i dagens spill og 3D-applikasjoner, til en overkommelig pris. Dette er kort for allmuen, ikke for entusiastene som vil ha mest mulig funksjonalitet og som tenker veldig langsiktig.

LES OGSÅ:

Selv om kortet offisielt er en del av GeForce 4-familien, er funksjonaliteten betydelig begrenset i forhold til de fullverdige GeForce 4-kortene. Brikken har ikke de avanserte, programmerbare effektene, hvilket også betyr at i fremtiden, når det kommer spill som utnytter disse mulighetene for fullt, vil MX 440 ha temmelig lite å stille opp med.

Likevel har kortet flere funksjoner som skiller det fra eldre lavprisbrikker fra NVIDIA: nView-teknologien for flerskjermsløsninger, Accuview Anti-Aliasing, samt raskt 128-bits DDR-minne. Kortet er klokket til 275 MHz (kjerne) og 400 MHz (minne), noe som sørger for solide hastigheter.

Flott ytelse for pengene

Vi testet kortet på vår PC med Athlon XP 1800+ prosessor, 256 MB DDR RAM og Windows XP. Vi installerte de nyeste driverne til NVIDIA, versjon 30.82. Testene utførte vi med hjelp av Quake III: Arena og 3DMark 2001 SE.

Kort fortalt – ikke overraskende ligger ytelsen langt under toppmodellen GeForce 4 4600, som vi testet omtrent samtidig, men likevel er tallene langt fra dårlige. I 3DMark 2001 SE, standard 1024x768x32-oppløsning, fikk kortet 5476 poeng. I høyeste oppløsning, 1600x1200x32, ble tallet 3135. Til sammenligning fikk vi tallene 9521 og 6860 da vi testet toppmodellen i GeForce4-serien.

I Quake III, 1024x768x32, fikk vi 138.4 bilder i sekundet, noe som er godt over godkjent. I ekstremt høye oppløsninger ble tallene dårligere, i 1600x1200x32 fikk vi bare 67.9 bilder i sekundet.

Selv om ytelsesforskjellen mellom toppmodellene og de billigste kortene basert på GeForce4-brikken er stor, er den ikke like utslagsgivende for "vanlige" brukere enn hva som var tilfelle tidligere med Nvidia-baserte kort, for eksempel i GeForce 2-familien.

Med andre ord ser det ut til at MX 440 klarer seg meget bra i oppløsninger rundt 1024x768 piksler, der resultatene ligger godt over det som er nødvendig for å spille uten å bli plaget av hakking. Du kan fint øke oppløsningen til 1280x1024, men nyere og mer krevende spill kan etter hvert få problemer. 1600x1200-oppløsning vil nok være ganske problematisk for komplekse spill med mange polygoner som må bearbeides.

Men bevares, problemstillingen vil glimre med sitt fravær dersom du har en 17" skjerm og velger normale oppløsninger.

Konklusjon

Ikke uventet leverte kortet god ytelse så lenge vi holdt oss innefor rimelige oppløsninger. Derfor kan vi konkludere med at hvis du er ute etter et godt kort til 1.250 kroner (hos Komplett.no), som klarer det meste av dagens spill og det som kommer i løpet av den nærmeste tiden, er denne løsningen fra Creative et godt kjøp.

Framerate-avhengige eller brukere som vil ha et mer langvarig kort som vil uproblematisk kjøre Doom III da den kommer, bør heller satse på enten et av de fullverdige GeForce 4-kortene, eller vente på ATI Radeon 9700, som snart kommer i butikkene.