Creative GeForce 3 Ti 500

Her er Ti 500, den raskeste varianten av alle GeForce-prosessorene. Hvordan klarer brikken seg i virkeligheten? Les videre.

Creative GeForce 3 Ti 500
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Titanium-serien har vært tilgjengelig på det norske markedet allerede siden i fjor høst, men grunnet tekniske problemer har vi ikke hatt mulighet til å teste disse kortene grundig nok før nå. For å friske opp minnet: Titanium-modellene inkluderer GeForce 2 Ti, som er det rimeligste alternativet, GeForce 3 Ti 200, som er ”middelklassen”, og byr på den beste kombinasjonen av pris og ytelse, og selvsagt Ti 500, logisk nok den dyreste og kraftigste varianten.

LES OGSÅ:

Teknologisk sett er ikke Ti 500-versjonen spesielt forskjellig fra den opprinnelige GeForce 3-brikken. Først og fremst har den nye prosessoren høyere klokkehastighet – 240 MHz i kjernen og 500 MHz i minnet. ”Gamle” GeForce 3 må nøye seg med 200/460 MHz. Den øvrige funksjonaliteten, med den kraftige og programmerbare Transform & Lighting-motoren, er intakt.

Creatives Ti 500-kort er ganske så godt utstyrt, med både TV- og DVI-utgang, og en stilig, sølvfarget kjøleløsning, som dekker både minnet og prosessoren. I pakken finner du også en CD med all nødvendig programvare og to middels interessante spill.

Rask nok?

Vi satte kortet inn i en ganske standard PC, utstyrt med en 1 GHz prosessor, 256 MB RAM og Asus hovedkort med Intel 815 brikkesett. Det hele styres av Windows XP-operativsystem.

Vi kjørte gjennom den vanlige testrutinen med 3DMark 2001 og Quake III. Det ble fort klart at kortet er raskere enn både GeForce 3 og GeForce 3 Ti 200. I standard 3DMark 2001-test med 1024x768x32-oppløsning fikk kortet 5647 poeng, og i den mest krevende 1600x1200x32-oppløsningen fikk det 4422 poeng. Til sammenligning fikk det originale GeForce 3-kortet 3745 poeng i 1600x1200x32-oppløsning.

I Quake III, 1600x1200x32-oppløsning, fikk vi glatt 90,6 bilder i sekundet. Dette bør være anbefaling nok, du kan rett og slett bruke dette kortet til alle slags krevende 3D-spill uten å være begrenset av oppløsning og andre faktorer.

Vi prøvde også hvordan kortet klarer seg med diverse kantutjevning-moduser skrudd på. Kantutjevning (anti-aliasing) blir et stadig viktigere tema, i og med at det er først nå at det er mulig å benytte teknologien under relativt høye oppløsninger, med en fortsatt brukbar ytelse. NVIDIA-driverne byr på tre kantutjevningnivåer, 2x, 4x og såkalt Quincunx – en egenutviklet algoritme som først ble støttet av den originale GeForce 3-brikken.

Det viser seg fort at Quincunx-varianten er den mest aktuelle for de fleste av oss. Bildekvaliteten er topp, og hastigheten er mer enn akseptabel. I Quake III, under 1024x768x32-oppløsning, får vi 89,4 bilder i sekundet. Går vi høyere enn det, til 1600x1200x32, blir det litt verre, og vi må nøye oss med 38,4 bilder i sekundet. Alt i alt betyr dette at med GeForce 3 Ti 500 kan du trygt nyte den høyere bildekvaliteten anti-aliasing byr på – så lenge du holder deg til 1024x768-oppløsning.

Enda raskere?

Hvis ikke du er fornøyd med ytelsen til kortet, kan du jo alltids overklokke. Vi tok noen raske prøver på hvordan ytelsen blir påvirket, og det viser seg at det er en del bilder i sekundet å vinne, men forskjellene er ikke dramatiske. Atter en gang brukte vi gode gamle Quake III, og gikk rett på 1600x1200x32-oppløsningen. Brikken er opprinnelig klokket til 240/500 MHz, og vi presset kjernehastigheten til 250 MHz, mens minnet kjørte på 550 MHz. Dette resulterte i en økning fra 90,6 til 94,0 bilder i sekundet. Videre klokket vi minnet litt mer opp, til 570 MHz, noe som gav oss 95,3 bilder i sekundet.

Kortet tåler overklokking fint, vi opplevde ingen ustabiliteter eller andre problemer. Hastighetsøkningen er likevel ikke så stor at det utgjør noen betydelig forskjell – her snakker vi tross alt om et vanvittig raskt kort, overklokket eller ikke.

Konklusjon

Hva mer er det å si? NVIDIAs Ti 500-brikke er utrolig rask og har flott funksjonalitet. Som vanlig ligger maskinvareutviklingen et par hakk foran spillutviklingen, og vi har fremdeles ikke sett spill som virkelig utnytter alle mulighetene GeForce 3-kjernen byr på. Men de kommer nok.

Creative Ti 500 er ikke et billig kort, men likevel blant de rimeligere Ti 500-baserte produktene. Derfor er det et godt kjøp for ytelsesentusiaster, men de fleste av oss vil kanskje vente på de nye GeForce 4-kortene, som tross alt er rett rundt hjørnet. Er du budsjettbevisst, og vil ha et nytt kort nå, er nok Ti 200-baserte produkter et bedre alternativ, de koster i overkant av 2.000 kroner og gir svært god ytelse for pengene.