Brent hardisk og nedlagt butikk

Hei

Harddisken på min PC Packard Bell MM 6600 har kollapset. Jeg kontaktet Elkjøp Vinterbro og kjøpt meg ny hard disk. Ved nærmere undersøkelse av harddisken viser det seg at en komponent på harddisken var brent. De som har sett på harddisken mener at dette må være en produksjonsfeil, og har anbefalt meg å kontakte Packard Bell.

17.1.2000 kjøpte jeg den aktuelle PC'en hos IDEEL Storgaten, i Oslo av Ole Johansen. Denne butikken er nå nedlagt. Jeg har spart på hard disken og kvittering. Jeg ønsker å få vite hvordan jeg skal forholde meg og krever ny harddisk på bakgrunn av produksjonsfeil.

Datadoktoren svarer:

Om skaden dekkes av garanti, er vanskelig for oss å si, men en brent komponent kan tyde på at det er en sjanse for dette. Vanligvis har harddisker 3 års garanti.

Til syvende og sist er det importøren som står for garantien. Butikken fungerer bare som mellomledd, og formidler kostnadene til erstatningsvarer videre til importøren.
Når forretningen du kjøpte utstyret i er lagt ned, må du derfor kontakte importøren direkte, i dette tilfellet Packard Bell.

Du finner adresser og telefonnumre i papirene som fulgte med PCen, eller du kan gå til Packard Bells nettsted for å finne oppdatert informasjon.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar