Blodig gøy med Carmageddon

Er du en av dem som har prøvd kjørespillet Carmageddon og ikke har fått nok? Spillets tredje utgave nærmer seg med store skritt, og vi har sett på en tidlig alpha-versjon. Mer av det samme er ikke alltid en dårlig ting!

De to første spillene i Carmageddon-serien sjokkerte en hel verden. Kanskje ikke så rart, i og med at prinsippet var å meie ned uskyldige fotgjengere – og gjør du det med ekstra stil, får du tilleggspoeng. Moralsk sett var spillene forkastelige, men fryktelig gøy var det.

Den siste tiden har utvikleren SCI vært opptatt med del tre i Carmageddon-serien, som har fått navnet TDR: 2000. Og nå er en tidlig, men spillbar versjon blitt gjort tilgjengelig.

Noe nytt?

Utviklerne av spillet har tydeligvis forstått at Carmageddon-konseptet fungerte så bra at det ikke er grunn til å endre det. Derfor er premissene fremdeles svært like.

Som i tidligere utgaver, er din oppgave å vinne et race – med alle tilgjengelige midler. Dine motstandere er andre biler, som også prøver å stoppe deg. I tillegg møter du annen trafikk og selvfølgelig tilfeldige forbipasserende. Du kan ødelegge det meste: motstandernes biler (ødelegger du alle, har du vunnet), fotgjengerne og stillestående objekter rundt omkring.

Som før kan du plukke opp en lang rekke oppgraderinger. Våpen (som gjør jobben med å knuse fiender enklere), tilleggsutstyr til bilen (som for eksempel afterburner) og kortvarige overraskelser (fotgjengerne blir plutselig mye tregere, eller motstanderne udødelige).

Det ene brettet vi har testet er heller ikke så ulikt de forrige spillene. Spillet foregår på et stort område med masse overraskelser og interaktivitet. Du kan bevege deg helt fritt over alle typer terreng og oppdage hemmelige områder som ofte inneholder skjulte våpen eller oppgraderinger.

Med andre ord, hvis du har spilt Carmageddon før, vil det ta deg omtrent to og et halvt sekund å bli kjent med TDR: 2000. Men selv hvis du ikke har prøvd noen av de tidligere utgavene av spillet er det likevel svært enkelt å venne seg til kontrollene.

Hva med forskjellene?

Så er det egentlig noen forskjell mellom Carmageddon 2 og 3? Vel, ikke så fryktelig mye. Brettene i tredje utgaven er selvfølgelig helt nye og de skal også være mye større enn tidligere. Vi har ikke sett alle brettene, og kan derfor kun uttale oss om kvaliteten på det ene brettet vi har prøvd.
Grafikken er kraftig forbedret. Spesielt bilene har nå mye mer detaljerte teksturer og består av mange flere polygoner. Samtidig ser ødeleggelsene mye mer realistiske ut. Det samme gjelder omgivelsene, som også inneholder mange flere detaljer. Med alle grafiske detaljer på fullt er spillet rett og slett utrolig pent å se på (ikke helt på Porsche 2000-nivå, men likevel...)

Vi merket at fotgjengerne (faktisk er det zombier, ikke mennesker, på akkurat dette brettet) også har begynt å bli lei av å stadig bli påkjørt. Nå slår de tilbake og hiver små bomber på deg. De er også blitt flinkere til å løpe og komme seg i sikkerhet.

Men alt er ikke bare fryd og glede: Carmageddon 3 er forferdelig systemkrevende. Mye av grunnen til at vi sitter igjen med dette inntrykket er nok at vi foreløpig har testet en alpha-versjon. Det ferdige spillet kommer sannsynlig vis til å kjøre mye fortere. Men likevel, du skal ha litt av en arbeidshest for å kunne nyte TDR: 2000 slik det er ment til å være.

Vent på offisiell demo...

Er du veldig ivrig etter å prøve spillet, kan du laste ned alpha-demoen fra denne adressen . Filen er på 120 MB, så du må smøre deg med tålmodighet. Vi anbefaler at du venter til en offisiell demo blir sluppet, en som veier mindre og som er bedre optimalisert (kjører raskere). Uansett – vi gleder oss til fullversjonen!