Ble møkk lei av reklame-blokkering

Amerikansk nettavis tok affære og lanserte en løsning.

KLAR MELDING: Slik håper Neowin at leserne enten vil godta å se annonser, eller betale for å slippe dem. (Skjermdump)
KLAR MELDING: Slik håper Neowin at leserne enten vil godta å se annonser, eller betale for å slippe dem. (Skjermdump)Vis mer

Hvordan skal uavhengige, gratis nettsteder overleve, uten reklame og uten at leserne vil betale for innholdet? Svaret er veldig enkelt: Det går ikke. Det koster å lage journalistikk, videreutvikle løsninger, leie båndbredde og drifte servere.

Og når over halvparten av leserne dine bruker verktøy som fjerner reklamen fra sidene dine, kan veien til avgrunnen være kort.

Lanserte mottrekk

Det var dette som var realiteten for det amerikanske teknologinettstedet Neowin. Nettstedet har servert tester og nyhetsartikler til leserne sine i 19 år, men har lenge slitt med å tjene penger - nettopp på grunn av dårlige visningstall for annonsene. Da de undersøkte problemet nærmere, viste det seg at over halvparten (51 prosent) brukte verktøy som effektivt fjernet annonsene fra sidene deres.

Derfor bestemte de seg for å lansere et mottrekk: Ved hjelp av et kartleggingsverktøy oppdager de når nettleseren har aktivert slike verktøy. Dersom dette er tilfelle, vil det dukke opp en boks på skjermen som forklarer hvorfor slike løsninger er et problem, og samtidig foreslår den noen tiltak.

Det første er å være snill leser og deaktivere programmet som sperrer for annonsene.

Det andre er å se en videoannonse på 30 sekunder. Hvis du gjør det, vil boksen forsvinne i 24 timer, før den dukker opp igjen. En videoannonse for hver 24. time, altså. Slike annonser betyr gjerne gode inntekter for en nettavis.

Tilbyr annonsefri opplevelse

Et tredje alternativ er å tegne et abonnement, der det dyreste (28 dollar i året, ca 250 kroner), fjerner all reklame - i tillegg til å gi deg klubbfordeler, som tilgang til hemmelige debattforum og muligheten til å prøve tekniske løsninger på nettsiden før de blir tilgjengelige for alle.

Hvis du ikke ønsker noen av alternativene, er et fjerde å bare gå videre. Men da vil boksen dukke opp for annenhver side du besøker på nettstedet.

Steven Parker, grunnleggeren av Neowin, uttaler følgende i forbindelse med tiltaket:

- Jeg skulle også ønske alt var gratis, men slik er ikke virkeligheten. Hvis du vil at vi skal være her også de neste 19 årene, kan jeg bare si at det blir veldig vanskelig når dere fortsetter å blokkere annonsene våre.

Hva mener du om temaet? Bruk debatten litt lenger nede.