PlayStation 5

Bestilte PS5 i april – får den ikke før neste år

Komplett.no skylder på Sony.

<strong>MÅ VENTE:</strong> Komplett.no sier at flere av deres kunder trolig ikke får PlayStation 5 før neste år. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
MÅ VENTE: Komplett.no sier at flere av deres kunder trolig ikke får PlayStation 5 før neste år. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke åpnet Sony offisielt for forhåndsbestilling av PlayStation 5 og det tok ikke mange minuttene før norske nettbutikker var utsolgt.

Ved en rekke nettbutikker har det faktisk vært mulig å forhåndsbestille PS5 siden i vår, lenge før butikkene selv var klar over hvor mange konsoller de blir tildelt ved lansering.

Komplett.no er en av dem som var tidlig ute med å åpne for bestillinger av PlayStation 5, men denne uka mottok flere av kundene en e-post med beskjed om at de ikke får konsollen ved lansering. Faktisk må flere belage seg på å vente til neste år.

Vi har mottatt tips fra lesere som har mottatt en liknende e-post fra Komplett.no, og på diskusjonsforumet Diskusjon.no er det flere som skriver at de bestilte så tidlig som april i år.

Nå har de fått beskjed om at de trolig ikke får konsollen i år.

«Du står i kø med en forhåndsbestilling og med den informasjonen vi har i dag, kombinert med din plass i køen, så ser det akkurat nå ut til at du dessverre ikke får din PlayStation 5 levert i inneværende år», står det i e-posten fra Komplett, som du kan se under.

– Sony sviktet markedet

Til Dinside sier kommunikasjonssjef i Komplett.no, Kristin Hovland, at de har stor forståelse for at noen av deres kunder er misfornøyde, og det er noe de beklager.

I en e-post skriver hun at da de først åpnet for bestilling av PlayStation 5, la de til grunn at lanseringen av konsollen ville følge samme rutiner som tidligere produkter fra Sony.

– Det har ikke skjedd denne gangen, noe Sony har informert om og beklaget.

Kristin Hovland er kommunikasjonssjef i Komplett.no. Foto: Komplett
Kristin Hovland er kommunikasjonssjef i Komplett.no. Foto: Komplett Vis mer

– Dette irriterer oss like mye som det gjør for våre kunder. Komplett er helt prisgitt produsentenes leveringsdyktighet, og denne gangen «sviktet» Sony markedet, skriver Hovland i e-posten.

Komplett.no jobber nå på spreng for å få løst denne «floken», som de omtaler den som.

– Så snart vi får mer informasjon gir vi den videre til våre kunder. Vi har gjennom denne perioden laget en PlayStation-kø for våre kunder. Vi tror det er viktig å understreke at kunder som kansellerer sine bestillinger vil tas ut av køen.

– Hvordan ønsker dere å løse «floken»?

– Vi har tett dialog med leverandør og skal holde kundene informert.

– Fikk Komplett en indikasjon fra Sony på tilgjengelighet da dere la ut PS5 for forhåndsbestilling?

– At det skulle bli vanskelig å dekke den store etterspørselen, informerte vi våre kunder om 24. september. Vi vet ennå ikke hvor mange konsoller Sony klarer å levere, men vi frykter at et flertall av våre kunder dessverre må smøre seg med tålmodighet til 2021.

Overfor ITavisen sier hun at de har solgt mange, mange tusen PlayStation 5-konsoller. Vi har spurt Hovland om hvordan køsystemet fungerer, men har i skrivende stund ikke fått svar.

Dinside har også gjentatte ganger forsøkt å få en uttalelse fra PlayStation i Norge, men har foreløpig ikke fått dette. Vi vil oppdatere saken med denne informasjonen når vi får den.

Dette sier Forbrukerrådet

Caroline Skaderud, jurist i Forbrukerrådet, skriver i en e-post til Dinside at det er naturlig at forbrukerne ønsker å sikre seg et eksemplar når et nytt produkt lanseres.

– Avtale om å stå på en slags venteliste til et produkt er imidlertid ikke det samme som en bindende kjøpsavtale, skriver hun.

Når det gjelder kundenes rettigheter ved forsinkelse, er ikke forbrukerlovens regler gjeldende dersom det ikke inngås en bindende kjøpsavtale om avtalt dato.

– Hvis det ikke inngås en bindende kjøpsavtale med en avtalt leveringsdato, gjelder ikke forbrukerkjøpslovens regler om rettigheter ved forsinkelse. Rettighetene til de som forhåndsbestilte PlayStation 5 i april, beror derfor på hva som ble kommunisert ved bestilling, skriver hun og legger til:

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

– Forbrukere som eventuelt inngikk et kjøp om PlayStation 5 med levering på en gitt dato, har naturligvis rett på å få kjøpet gjennomført, eventuelt erstatning for tap hvis man har måttet foreta et dekningskjøp ved manglende levering. Når det gjelder reservasjon av produktet i form av å stå på venteliste, har man derimot kun krav på det som er kommunisert fra nettsiden.

Dinside har blitt tilsendt ordrebekreftelser fra PS5-bestillinger bestilt hos Komplett.no. Der opplyses det ikke om eventuell leveringsdato.

På generelt grunnlag sier Skarderud at det er uheldig om kommunikasjonen på nettsiden har gitt inntrykk av at forbrukerne er garantert produktet ved lansering uten at dette er tilfellet.

– Er selger usikker på om et produkt kan leveres til de som står på venteliste ved lansering, bør dette kommuniseres tydelig. I motsatt fall kan man som forbruker be om en kompensasjon for ytterligere ventetid som det ikke er opplyst om.

I Kompletts tilfelle ble det for ordens skyld ikke opplyst på produktsidene til PlayStation 5 at kundene ved forhåndsbestilling var sikret konsoll på lanseringsdagen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer